Lewis Hamilton neemt opvallende beslissing na incident met Max Verstappen

| door R. Willems

Ferrari-coureur Lewis Hamilton heeft besloten om niet op te komen dagen bij de stewards, na het incident met Max Verstappen tijdens de race in Hongarije. In de vierde bocht probeerde Verstappen zijn Red Bull RB21 naast de Ferrari van Hamilton te plaatsen, waarna de Brit de baan verliet en de stewards een onderzoek startten.

Voor de FIA-officials was het al snel duidelijk: de inhaalpoging van Max Verstappen zat op het randje. Hoewel de twee voormalig titelrivalen elkaar niet leken te raken, hadden de stewards het gevoel dat Hamilton de baan moest verlaten om een crash met Verstappen te voorkomen. Omdat de stewards eerst het verhaal van beide coureurs aan wilden horen, besloten ze het incident pas na de race verder te onderzoeken, wat inmiddels is gebeurd.

De stewards besloten Max Verstappen niet te straffen voor zijn actie, wat mede te danken is aan Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen besloot namelijk niet op te komen dagen, waardoor alleen een teamvertegenwoordiger van Ferrari aanwezig was in de bestuurskamer van de FIA. Vanuit deze vertegenwoordiger werd duidelijk dat Hamilton ook niet van mening was dat Verstappen een straf verdiende, zo was te lezen in het oordeel van de stewards.

"De teamvertegenwoordiger van auto 44 [Hamilton] bevestigde dat er geen contact was tussen beide auto's en verklaarde verder dat de coureur van auto 44 ervoor koos om niet te proberen op de baan te blijven", aldus de stewards.

Lees ook

Waarom ontving Verstappen geen straf?

Max Verstappen verlaat Hongarije dus zonder een straf, waardoor hij zijn negende plaats vast heeft weten te houden. Daar zal de Limburger niet ontzettend blij mee zijn, maar toch is het een fijne opsteker, zeker gezien het feit dat een schorsing dichterbij was gekomen bij een straf.

De stewards legden na hun besluit duidelijk uit waarom zij besloten om Verstappen weg te laten komen met zijn 'ambitieuze' actie: "De coureur van Auto 1 verklaarde tijdens de hoorzitting dat hij met versere banden wat momentum had gewonnen op Auto 44 bij het uitkomen van bocht 3 en dat hij dit momentum gebruikte om aan de binnenkant bocht 4 in te gaan. Hij verklaarde verder dat hij zijn auto volledig onder controle had en dat hij verder naar de binnenkant had kunnen blijven om ruimte te laten voor auto 44 bij het uitkomen van de bocht."

"Hij zei echter dat hij, omdat auto 44 van de baan was gegaan, ervoor koos om de hele baan te gebruiken bij het uitkomen van de bocht. Rekening houdend met dit alles, stellen de stewards vast dat er geen contact was en dat het incident niet kwalificeert als het van de baan drukken van een andere auto ondanks de ambitieuze aard van de inhaalpoging en ondernemen geen verdere actie", zo zeiden de FIA-officials in Boedapest.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen