Tijdens de Grand Prix van Bahrein reed Max Verstappen gemiddeld een seconde per ronde sneller dan Lewis Hamilton en George Russell. Maar volgens Hamilton had dat gat nog veel groter kunnen zijn, als Verstappen door had getrapt.
Het leek een dominante en eenvoudige overwinning voor Verstappen in Bahrein, maar op donderdag liet een voormalig ingenieur van Honda weten dat dit toch niet het geval was. Verstappen had de strijd bijna vroegtijdig moeten staken als Red Bull Racing de motor van de Nederlander niet terug had geschroefd.
Dit gebeurde in de tweede of derde ronde van de race, waardoor Verstappen bijna de gehele Grand Prix met een motor reed die minder pk's leverde dan dat het normaal zou doen. Daarnaast moest Verstappen een bepaalde rondetijd rijden van zijn engineer, terwijl hij veel sneller kon. Ondanks dit alles, liep de Limburger een seconde per ronde uit.
Als Verstappen deze problemen niet had ondervonden in Bahrein én niet in had hoeven houden van zijn race-engineer, had de RB19 nóg een groter gat kunnen slaan naar de W14 van Hamilton en Russell. In Saoedi-Arabië laat Hamilton weten hoe ver Mercedes daadwerkelijk achter Red Bull ligt.
"Ze zijn, in de race, per ronde anderhalve seconde sneller dan wij zijn", aldus een gedesillusioneerde Lewis Hamilton tegenover onder andere Motorsport.com.
De Brit legt vervolgens uit hoe dit gat ontstaat tijdens een race: "Dit jaar verliezen we het grotendeels in de bochten, vorig jaar op de rechte stukken. Vooral bij de 'exit' van een bocht hebben de gasten veel voordeel. Ze waren niet eens aan het pushen, dus ze zijn nog veel sneller dan het leek."
Het moge duidelijk zijn dat Hamilton niet tevreden is over de prestaties van de W14, maar de zevenvoudig wereldkampioen neemt zijn woorden terug van afgelopen week. Na de openingsrace van 2023 liet hij aan BBC 5 Live weten dat zijn team niet naar hem geluisterd had met het ontwerpen van de auto. In een reactie hierop geeft hij aan dat dit niet de juiste woorden waren.
Lees het artikel op de mobiele website