2023 is nog niet het jaar van Lewis Hamilton. De Mercedes-coureur liet onlangs nog weten dat hij door blijft gaan tot hij zijn achtste titel binnen heeft, maar op dit moment kan Hamilton daar niet eens aan denken. In Saoedi-Arabië eindigde hij op de vijfde plek, achter teamgenoot George Russell.
Dat zinde Hamilton allerminst, aangezien Russell het meerendeel van de tijd de verkeerde kant op gaat qua afstelling en het nu 'op een of andere manier' goed uitpakte. Hierdoor had Hamilton de mindere set-up te pakken en moest hij toezien hoe zijn teammaat hem versloeg.
Maar niet alleen de afstelling van de auto is een probleem voor Hamilton. De Brit laat aan Motorsport weten dat hij gelimiteerd wordt door de achterkant van de W14. Waar hij in zijn beginjaren altijd een scherpe voorkant en een nerveuze achterkant prefereerde, zoals ook Verstappen zijn auto's afstelt, is dat nú juist een probleem geworden.
"Deze auto heeft veel minder downforce. Dat is wat we allereerst moeten verbeteren. Vooral aan de achterkant. Hoe meer downforce we daar krijgen, hoe stabieler de auto wordt. Dan krijg ik meer vertrouwen om aan te vallen", aldus Hamilton.
Maar het is niet alleen de achterkant waar Hamilton moeite mee heeft. De complete Mercedes-bolide is niet naar wens van de zevenvoudig wereldkampioen. Het Duitse team heeft al een nieuw concept in de windtunnel staan, welke goede resultaten laat zien, maar tot die tijd moet Hamilton met het probleem leven.
"Ook al zouden we dat veranderen (meer downforce toevoegen aan de achterkant, red.), is er nog steeds iets specifieks mis met deze auto wat ik nog nooit eerder heb gehad. Ik heb nog nooit in deze positie gezeten met mijn vorige auto's. Het maakt het voor mij ongemakkelijk", aldus de Brit.
Hamilton zou dus liever vandaag dan gisteren het nieuwe concept gebruiken, maar dat is nog even niet mogelijk, geeft Toto Wolff aan. De Oostenrijker heeft dan ook slecht nieuws voor zijn stercoureur.
"We hebben een fundamenteel probleem, waar hij niet blij mee is. Dat heeft alles te maken met de achterkant en hoe deze aanvoelt. Dat kan niet één, twee, drie verholpen worden", aldus de Mercedes-baas.
Lees het artikel op de mobiele website