Volgens Ferrari-coureur Lewis Hamilton heeft het 'Max Verstappen-tijdperk' in de Formule 1 weinig goeds gebracht. In 2022 introduceerden de FIA en de F1 nieuwe reglementen, waarbij we de terugkeer zagen van grondeffect-auto's. Deze regels werden in het leven geroepen om inhalen makkelijker te maken en het veld dichter bij elkaar te brengen, wat in het begin ook effect had.
In 2022 was inhalen een stuk makkelijker dan in de jaren daarvoor en het eerste seizoen met de huidige reglementen was dan ook vol spectaculaire races. Maar door een klacht van Mercedes-baas Toto Wolff, waar Lewis Hamilton toen nog voor uitkwam, werden er wat aanpassingen gedaan aan de vloer, waardoor de vuile lucht weer erger werd. Daarnaast wisten de ingenieurs steeds meer performance te vinden, wat ten koste ging van het goed kunnen volgen van de voorganger.
Hierdoor werd volgen steeds moeilijker en daarmee ook het inhalen. Inmiddels is de Formule 1 een 'race naar bocht 1' geworden, waarna de race een grote optocht is. Max Verstappen heeft echter wél goede herinneringen aan het grondeffect-tijdperk, aangezien hij in deze periode héél veel succes heeft geboekt en drie titels op zijn naam heeft geschreven - misschien vier na de Grand Prix van Abu Dhabi. Maar Lewis Hamilton, voormalig aartsrivaal van Verstappen, heeft weinig positiefs te melden over deze periode in de koningsklasse van de autosport.
"Ik kijk uit naar een nieuwe generatie auto's, want dit is de slechtst ontworpen auto die ik me kan herinneren, in ieder geval in mijn carrière. Deze auto, met al dat stuiteren en die stijfheid, al die dingen bij elkaar, het was gewoon geen leuke periode en we hadden de slechtste races. Niemand van ons kan inhalen, wat heeft het voor zin om te racen als niemand kan inhalen?", zegt Hamilton over het 'Verstappen-tijdperk' in de Formule 1.
Maar Lewis Hamilton had in Qatar niet alleen kritiek op de huidige F1-reglementen. De Brit was ook niet helemaal te spreken over de gang van zaken binnen Ferrari, dat dit jaar een verschrikkelijk seizoen kent en steeds verder weg lijkt te zakken. In Qatar kwam Hamilton als twaalfde over de streep en meldde hij meerdere keren dat er geen land te bezeilen was met zijn Ferrari SF-25.
Na de race geeft de zevenvoudig wereldkampioen aan dat hij dit seizoen al vaker oplossingen heeft aangeboden bij de ingenieurs van Ferrari, maar dat daar telkens niks mee is gedaan. En dat knaagt aan de teamgenoot van Charles Leclerc.
"Dit is het meest uitdagende jaar, zowel in als buiten de auto. Ik heb zoveel aantekeningen gemaakt over dingen die we [Ferrari, red.] moeten verbeteren. De tijd zal leren of we daar ook daadwerkelijk iets aan gaan doen. We moeten vasthouden aan de dingen die goed zijn en de dingen veranderen die niet goed zijn, en dat zijn er nogal wat. Maar er is letterlijk geen reden waarom we die niet zouden kunnen oplossen. Ik heb goede hoop op – en verwacht – vooruitgang."
Lees het artikel op de mobiele website