Lewis Hamilton heeft naar de Ferrari SF-25 gewezen, na zijn spin tijdens de Sprintkwalificatie in België. Volgens de zevenvoudig wereldkampioen was er iets niet juist met de achterkant van zijn auto, waar grote veranderingen aan zijn doorgevoerd, waardoor hij 'voor het eerst in zijn carrière' een spin heeft meegemaakt.
Aan het einde van SQ1 ging het even helemaal mis voor Lewis Hamilton, die met hoge verwachtingen begon aan het Grand Prix-weekend in België. Op X had de Ferrari-coureur nog 'geteased' met het feit dat zijn team de meeste overwinningen heeft behaald op het circuit in de Belgische Ardennen, maar tijdens de Sprintkwalificatie wist hij die woorden geen kracht bij te zetten.
In zijn eerste run in SQ1 maakte Hamilton al een foutje, waardoor hij aan het eerste van de eerste sessie in de gevarenzone zat. En daar wist hij uiteindelijk ook niet uit te komen, omdat hij ook in zijn tweede run een fout maakte. Richting de busstop-chicane blokkeerde Hamilton zijn achterremmen, waardoor hij in een spin terecht kwam en hij genoegen moest nemen met P18.
En dit was volledig de fout van zijn auto, meende Hamilton. Ferrari heeft eerder deze maand een nieuwe ophanging geïntroduceerd, waar de coureurs volgens geruchten al niet zo over waren te spreken, en volgens Hamilton had deze wellicht invloed op zijn spin in SQ1. Want uit zichzelf spinnen? Nee, dat gebeurd Hamilton niet.
"Ik spinde", zei Hamilton chagrijnig tegenover F1TV. Toen hij gevraagd werd of het met de auto te maken had, zei hij volmondig: "Ja. Voor het eerst in mijn carrière [spinde ik, red.]."
Maar Hamilton hoeft in deze niet te rekenen op steun vanuit Ferrari-teambaas Fred Vasseur. Volgens de Fransman was de analyse van de zevenvoudig wereldkampioen namelijk niet helemaal juist. Er ging helemaal geen fout van de auto aan vooraf, Hamilton zelf heeft simpelweg te hard geremd en zorgde er daarmee voor dat zijn achterwielen blokkeerden en hij een spin maakte.
"Lewis had een beetje pech in zijn eerste ronde, waarin hij sneller was dan Charles [Leclerc], maar toen kwam hij bij bochten 14 en 15 en verloor hij bijna de controle over de auto, kort nadat Antonelli daar was gespind", begint Vasseur. "Bij zijn tweede poging blokkeerde hij de achterwielen en verloor hij de controle, en in de sprintkwalificatie betaal je daar de prijs voor", aldus de Ferrari-baas.
Overigens is dit ook zeker niet de eerste keer dat Hamilton een dergelijke spin meemaakt - zoals hij zelf wel verkondigde. De Brit heeft al meerdere keren zijn achterwielen geblokkeerd, waarna hij een 360-spin maakte, maar op een of andere manier is de Ferrari-coureur deze momenten vergeten, na zijn fout in Spa.
Lees het artikel op de mobiele website