In 2022 heeft Mercedes meerdere keren geklaagd bij de FIA dat ze moesten handelen tegen porpoising. Sommige auto's hadden op de rechte stukken veel last van gestuiter, wat slecht was voor de gezondheid van de coureur.
Althans, dat is wat Mercedes ervan maakte. Vooral tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan van vorig jaar was het stuiteren heftig bij de W13. Lewis Hamilton kon amper uit zijn auto komen en had dagenlang last van zijn rug. De Brit liet weten dat hij de volgende race alleen zou kunnen rijden als hij eerst een bezoek zou brengen aan een fysio.
Maar onlangs bleek al dat Mercedes in Azerbeidzjan simpelweg een té agressieve afstelling van de auto had gereden, om ervoor te zorgen dat de FIA actie zou ondernemen. En dat lukte. Vanaf 2023 moesten alle teams de vloerranden met 15 mm verhogen, om ervoor te zorgen dat porpoising compleet zo verdwijnen.
Die oplossing lijkt inderdaad te werken tegen porpoising. De Mercedes W14 en Ferrari SF-23 hebben er een stuk minder last van dan vorig seizoen, maar er heeft zich nu een nieuw probleem voorgedaan.
De huidige auto's creëeren de meeste downforce vanuit de vloer, waardoor er weinig vuile lucht was en coureurs elkaar goed konden volgen in 2022. Dit zorgde voor spectaculaire races met veel inhaalacties. Tijdens de eerste twee races van dit jaar hebben we stukken minder inhaalmanoeuvres gezien en dat komt volgens Sainz door de regelwijziging.
Omdat de vloerranden 15 mm hoger zijn geworden, kan er lucht onder de vloer vandaan ontsnappen en deze naar achteren blazen. Deze turbulente lucht komt dan tegen de auto aan die daarachter rijdt, waardoor diegene downforce verliest. Het inhalen wordt daardoor lastiger en het spektakel minder.
"Deze auto's zijn in de vuile lucht slechter dan de auto's van vorig jaar. Dat komt waarschijnlijk door de nieuwe regels. Ze worden een beetje zoals de oude auto's, waar de vuile lucht echt een beperking was", aldus Sainz tegenover Sky Sports F1.
Lees het artikel op de mobiele website