De batterij van Max Verstappen is bijna leeg, dat heeft zijn manager Raymond Vermeulen duidelijk gemaakt. Het 2023 Formule 1-seizoen is volgend weekend ten einde en het is ook maar goed dat dat het geval is, aangezien veel mensen in de paddock het anders niet meer vol zouden houden.
Max Verstappen heeft dit seizoen een onwijs volle kalender gehad, met 22 races, waarvan er in zes raceweekenden een Sprint was. Dit zorgt ervoor dat de Nederlander de pijp leeg heeft, maar dat geldt niet alleen voor hem. Ook alle teamleden zijn wel een beetje klaar met het reizen over de hele wereld.
Dit is precies waar Max Verstappen al jaren voor waarschuwt. De FOM en Liberty Media willen telkens meer races toevoegen aan de kalender, maar op een gegeven moment is het niet meer te behappen voor de monteurs, de coureurs en andere medewerkers van het team. Dat Verstappen zich over zo'n problemen uitspreekt wordt niet altijd door iedereen in de sport gewaardeerd, maar voor Raymond Vermeulen is het iets waar hij juist trots op is.
Ook de klachten van Max Verstappen over alle show in Las Vegas werd niet door iedereen goed ontvangen, maar Vermeulen vindt dat Verstappen alle recht had om dit te zeggen: "Max is puur, staat dicht bij zichzelf en zegt wat hij denkt. Ik denk dat we het juist moeten koesteren, dat iemand van zijn statuur zoiets uitspreekt. Dit zijn nog steeds allemaal coureurs en geen acteurs. Max voelt zich bij dit soort dingen gewoon heel ongemakkelijk. Ik denk dat ook dat heel veel mensen, misschien niet iedereen, zijn nuchterheid waarderen", begint de manager bij De Telegraaf.
"Ik merk dat de batterij van Max bijna leeg is. Niet alleen bij hem, maar bij veel mensen in het team. Het reizen en het tijdsverschil hakken er natuurlijk wel in."
Vermeulen legt daarna uit waarom de batterij van Max Verstappen dan precies leeg is. De meeste fans zien alleen dat hij in de weekenden een Formule 1-auto moet besturen, maar zijn beroep is zoveel meer dan dat. Verstappen heeft de afgelopen weken eigenlijk geen dag echt rust gehad, omdat hij iedere keer wel een andere verplichting heeft.
"Vanuit Brazilië vloog hij door naar Engeland, waar hij donderdag in de simulator zat. Vrijdagavond had hij in Nice een shoot voor EA Sports, zaterdag een dingetje in Zwitserland en maandag zijn we naar Las Vegas gevlogen, waar op dinsdagochtend de PR-machine weer begon", gaat Vermeulen verder.
Ook de komende weken zullen niet rustig zijn voor Max, al breekt de winterstop aan: "Maandag komen we thuis en dan wacht woensdag in Abu Dhabi in aanloop naar de laatste race weer een PR-dag. Na de race volgen nog trips naar Tokio voor Honda, Amsterdam met Heineken, de prijsuitreiking van de FIA in Baku en een evenement met Red Bull in Engeland. Dan is het al bijna kerstmis en op 15 januari staat zijn trainer weer voor de deur. Voor een jongen van 26 jaar is dat niet mals. Het klopt dat hij er veel centjes mee verdient, maar het draait niet alleen maar om geld."
Lees het artikel op de mobiele website