Martin Brunde kijkt naar DRS-truc van Red Bull Racing: 'Een fundamenteel probleem'

| door R. Willems

De dominantie van Red Bull Racing is in 2023 mede te danken aan de snelheid op de rechte stukken. De RB19 van Max Verstappen en Sergio Pérez vliegt op hoge snelheid en het verschil met de andere teams wordt vooral gemaakt als de DRS-vleugel openklapt.

Ook in Miami had Red Bull weer een groot voordeel tegenover Mercedes en Ferrari op de rechte stukken, als zij de DRS wisten te activeren. In de speed trap waren Sergio Pérez en Max Verstappen het snelst, met een gemiddelde snelheid van 342 kilometer per uur. In vergelijk: Mercedes reed gemiddeld 337.5 kilometer per uur, terwijl Ferrari niet verder kwam dan 333.9 kilometer per uur.

De Red Bull liep met de achtervleugel open dus bijna tien kilometer harder dan de Ferrari van Charles Leclerc en Carlos Sainz, terwijl ze in de bochten niks verloren ten opzichte van de SF-23. Volgens Martin Brundle is dit slecht nieuws voor de concurrenten van Verstappen en Pérez.

"Met de achtervleugel open is de topsnelheid van de Red Bull fundamenteel sneller dan die van de negen andere teams. Dus ik verwacht dat waar ze ook van start moeten gaan, ze altijd als eerste en tweede kunnen eindigen. Hun snelheid is gewoonweg onhoudbaar en daar moeten de andere teams zich op focussen", begint Brundle in zijn column op Sky Sports.

De Brit erkent dat teams als Mercedes en Ferrari dit gat niet zomaar zullen dichten en hun fans dan ook geduld moeten hebben: "Het zal niet makkelijk worden. Het gaat hier om een volledige filosofie van een auto in plaats van een update. En ze kunnen het pas oplossen als ze er achter komen hoe Red Bull zoveel luchtweerstand heeft kunnen dumpen."

Lees ook

FIA zorgt voor extra probleem

Dat Red Bull Racing zo'n dominante DRS heeft is al een probleem op zich volgens Brundle, maar de voormalig F1-coureur is van mening dat ook de FIA niet helpt. Het bestuursorgaan besloot in Azerbeidzjan en Miami om de DRS-zones in te korten - wat volgens Marko een tactiek van Mercedes is om Red Bull af te stoppen - wat inhalen nóg lastiger maakt.

"Het succes van de DRS van Red Bull creëert een ander fundamenteel probleem. Ze kunnen namelijk iedereen voorbij vliegen op de kortere DRS-stukken, terwijl de rest van het veld amper inhaalacties kan maken. Het is best een dilemma, maar de FIA kan op dit moment niet veel anders doen. De rest moet ze gewoon proberen in te halen", aldus Brundle.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen