F1 Nieuws

Oscar Piastri schuldig bevonden voor McLaren-drama in Austin

oscar piastri
BSR Agency
F1 Nieuws

Oscar Piastri schuldig bevonden voor McLaren-drama in Austin

oscar piastri
BSR Agency

Martin Brundle is van mening dat Oscar Piastri de veroorzaker is van de crash tijdens de start van de Sprint in Austin. De Australiër maakte volgens de Sky Sports-analist een actie die onuitvoerbaar is in de eerste ronde.

Piastri kwam op zaterdagavond hard in aanraking met Nico Hülkenberg en zijn teamgenoot Lando Norris. Door de kettingbotsing raakten moesten beide McLaren-rijders hun bolide vroegtijdig verlaten, waardoor Max Verstappen de lachende derde was.

Direct na het incident was Zak Brown duidelijk: de schuld ligt bij Hülkenberg. De Amerikaanse teambaas noemde de Sauber-rijder zelfs een amateur, maar daar kwam de McLaren-baas niet veel later op terug, nadat hij de beelden beter had bekeken.

"De crash van Piastri in bocht één was jammer, maar ik denk dat hij zelf grotendeels verantwoordelijk was", schreef Brundle in zijn column voor Sky.

"Deze bocht stijgt steil met veertig meter, is erg breed bij de ingang maar smal bij het hoogste punt, en slechts iets breder bij de uitgang, hoewel er indien nodig wat rommelige uitloopruimte is. Deze zone nodigt uit tot contact, vooral bij de start wanneer het peloton dicht bij elkaar zit."

"Het is 215 meter van de poleposition tot het eerste rempunt en natuurlijk steeds verder voor degenen die lager op de grid staan. Ze schieten van de lijn met 1000 pk beschikbaar als prachtige achterbandverwarmers, maar de voorbanden en de remmen hebben alleen de restwarmte van de formatieronde."

“Daarom zijn de auto's, met wat brandstof aan boord, moeilijk af te remmen, omdat ze allemaal naar dezelfde apex rijden. Deze eerste bocht is ook de beste kans om posities te winnen voor de rest van de race, en dus zijn alle ingrediënten aanwezig voor meerdere contacten."

"Verstappen had de perfecte sprintstart, Norris naast hem aan de vuilere kant van de baan iets minder, maar hij kon toch de remmen iets loslaten en de bocht claimen voor zijn sneller startende teamgenoot Piastri."

Schoolvoorbeeld

Brundle, die zelf ook behoorlijk wat kilometers in de Formule 1 heeft gemaakt, zag al gauw dat de actie van Piastri niet verstandig was voor deze fase van de race.

"Piastri was vastbesloten om optimaal te profiteren van de strakkere ingang van Norris, wat onvermijdelijk zou betekenen dat hij bij het uitkomen van de bocht wijd zou gaan, dus remde hij af en draaide vervolgens heel hard om onder zijn kampioenschapsrivaal door te gaan."

“Deze F1-auto's bieden zelfs in de beste omstandigheden slecht zicht, en ze zijn breed en lang met enorme, stroeve banden die aan elke hoek blootliggen."

“Wat Piastri deed, was een schoolvoorbeeld van normaal rijden in de strijd om bocht één, maar niet bij de start, omdat er vrijwel zeker een of meer auto's zijn die elkaar proberen te overtreffen bij het remmen om die plek te veroveren. En die auto's hebben geen mogelijkheid om verder te vertragen of snel van richting te veranderen."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties