Voor Martin Brundle is het duidelijk: Fernando Alonso wist dondersgoed wat hij deed toen hij George Russell op probeerde te vangen voor bocht 6 op het Albert Park Circuit. In de allerlaatste ronde van de Grand Prix van Australië wilde Russell nog eenmaal aanzetten om de zesde plek van Alonso over te nemen, maar daar had de Spanjaard een plannetje voor...
Hij wilde een andere lijn aansnijden voor bocht 6, waardoor hij een betere exit zou hebben en Russell achter zich zou kunnen houden op het lange rechte stuk in Melbourne. Althans, dat was zijn verweer bij de stewards. Dit meldde hij ook op zijn sociale media, toen deze stewards besloten om hem een straf van 20 seconden te geven voor het 'gevaarlijke rijgedrag' vertoond in de slotfase van de Australische Grand Prix.
Maar waar Alonso tegen de stewards vertelde dat hij deze actie maakte om een betere exit te krijgen, liet hij op de radio aan zijn team weten dat hij niks anders kon, omdat hij een probleem met zijn gaspedaal had. Op het internet werd de verklaring van Alonso dan ook niet geloofd, omdat hij twee verschillende redenen opgaf.
Ook Martin Brundle heeft het gevoel dat Alonso dondersgoed wist wat hij deed. Hij had én geen probleem met zijn gaspedaal [dat wist men al snel te zien in de data] en het aanpassen van zijn racelijn was ook erg overdreven. Daarnaast weet Brundle dat dit niet de eerste keer is dat Alonso een dergelijke actie maakt. David Coulthard was in 2003 ook al slachtoffer van de trucjes van Alonso.
"Russell was duidelijk hard aan het pushen om binnen bereik te zijn voor een dubbele dosis DRS-assistentie op de volgende twee rechte stukken en je gaat nooit een bocht in met een snelheidsreductie voor het geval de voorligger een onverwachte vertraging heeft of creëert. Je bent geen coureur als je dat wel doet", zegt Brundle allereerst in zijn column op Sky Sports.
"Alonso zette bij de stewards zijn engelenmasker op en hij legde daar uit dat hij bocht 6 anders wilde benaderen, zodat hij een betere snelheid kon hebben bij het uitrijden van de bocht. Daar hoorde onder andere 100 meter eerder het gas loslaten, vol afremmen en zelfs terugschakelen bij... Dit is wat Russell verraste. We hebben Alonso dit eerder zien doen op de Nürburgring in 2003 tegen David Coulthard, en daar gebruikte hij precies hetzelfde draaiboek."
Als het aan Martin Brundle ligt, gaat dit Alonso een hoop kosten. Misschien niet in zijn portemonnee, waar wel in kansen om vooraan het veld te kunnen rijden. Mercedes heeft in 2025 namelijk een zitje vrij door het vertrek van Lewis Hamilton en Alonso zou zeker op het verlanglijstje van het team staan. Maar door deze actie weet Brundle dat niet meer zo zeker.
"Hij veroorzaakte met deze actie dit keer veel kostbare schade voor een team dat hem weleens op zijn verlanglijstje zou kunnen hebben..."
Lees het artikel op de mobiele website