Max Verstappen deelt tik uit aan Lewis Hamilton met overwinning in Imola

| door I. van den Berg

Red Bull-coureur Max Verstappen is Lewis Hamilton na zijn overwinning in het Noord-Italiaanse Imola voorbij gegaan als het gaat om het percentage gewonnen races. Verstappen staat nu vierde in de 'all time'-lijst.

Bij zijn Formule 1-debuut in 2015 liet Verstappen zo nu en dan goede dingen zien. Van overwinningen was echter nog geen sprake, aangezien de Toro Rosso-bolide simpelweg niet genoeg pace had om vooraan in het veld mee te doen.

In 2016 kwam er een einde aan Verstappen winloze reeks. In Spanje werd de Limburger namelijk naar voren geschoven als de vervanger van de ondermaats presterende Daniil Kvyat. Gelijk bij zijn debuut won Verstappen de race, een unieke prestatie.

Succes Verstappen

Sinds zijn Red Bull-debuut in 2016 heeft Verstappen in totaal drie wereldkampioenschappen behaald en 104 keer op het podium gestaan. Daarnaast heeft Verstappen in 192 races 59 races weten te winnen. Hierdoor is hij een plekje opgeschoven als het gaat om het totale percentage overwinningen.

Voor de race in Imola stond Verstappen nog achter Hamilton, maar door zijn overwinning is hij de zevenvoudig wereldkampioen nu voorbij gestoken. Er staan echter nog drie andere rijders voor Verstappen als het gaat om het hoogste percentage aan overwinningen.

Lees ook

Top tien rijders

Voor Verstappen staan namelijk coureurs als Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari en Jim Clark. Uiteraard reden deze rijders een stuk minder races dan nu. Achter Verstappen staan rijders als Hamilton, Michael Schumacher, Jackie Stewart, Alain Prost, Ayrton Senna en als laatste Stirling Moss.

Bekijk hieronder de top tien rijders met de hoogste 'winpercentages' in de geschiedenis van de Formule 1:

1. Juan Manuel Fangio (47.06%)
2. Alberto Ascari (40.63%)
3. Jim Clark (34.72%)
4. Max Verstappen (30.73%)
5. Lewis Hamilton (30.38%)
6. Michael Schumacher (29.64%)
7. Jackie Stewart (27.27%)
8. Alain Prost (25.63%)
9. Ayrton Senna (25.47%)
10. Stirling Moss (24.24%)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen