Red Bull-coureur Max Verstappen heeft twijfels bij de prijs die zijn team moet betalen aan de FIA voor aankomend seizoen. Om op de grid te mogen verschijnen, moeten coureurs namelijk betalen voor hun superlicentie. Iets wat bij Verstappen meer dan een miljoen pond euro kost.
Zonder superlicentie komt een coureur niet in aanmerking om op de Formule 1-grid te verschijnen. Het is daarmee dus een soort bewijs waarmee je als coureur kunt laten zien dat je over genoeg 'skills' beschikt om mee te mogen doen aan het kampioenschap met de twintig beste coureurs ter wereld.
Punten kunnen worden verdiend in de verschillende raceklassen buiten de Formule 1. Denk hierbij aan de Formule 2, het IndyCar-kampioenschap, het Super Formula-kampioenschap in Japan of bijvoorbeeld de Formule E.
Zo'n superlicentie heeft echter een prijskaartje, en in sommige gevallen is dat een flink prijskaartje. Zo moet iedere coureur sowieso 10.400 euro betalen. Daar bovenop komt dan 2.100 euro per gescoord punt in het voorgaande Formule 1-seizoen. Verstappen scoorde afgelopen seizoen 575 WK-punten en dus komt het bedrag voor zijn superlicentie voor 2024 uit op 1.217.900 euro (1.207.500+10.400).
Voor Verstappen een gelukje, want hij hoeft dat geld niet zelf te betalen. De Nederlander heeft namelijk in zijn contract laten opnemen dat Red Bull de kosten voor zijn superlicentie op zich neemt. Ondanks het feit dat Verstappen dit bedrag niet zelf hoeft te betalen, is hij van mening dat er wel degelijk iets moet veranderen aan de huidige kostenstructuur van de autosportbond.
"Er moet denk ik wel een beetje een normale verhouding in komen", begint Verstappen tijdens het eindejaarsinterview van Viaplay. "Maar goed weet je, dat soort dingen worden ook maar ooit opgeschreven door iemand en ik denk dat niemand had verwacht dat er ooit zoveel punten zouden worden gescoord", aldus de 26-jarige Limburger.
Lees het artikel op de mobiele website