Red Bull Racing heeft besloten om Max Verstappen op donderdag niet te laten rijden in de nieuwe RB20. De Nederlander, die op woensdag al 142 rondjes reed in zijn nieuwe auto, zou eigenlijk in de middagsessie op donderdag in actie komen. Maar daar heeft het Oostenrijkse team een stokje voor gestoken. Teamgenoot Sergio Pérez mag de hele dag in de auto blijven zitten.
Het originele schema van Red Bull Racing voor de testdagen in Bahrein schreef voor dat Verstappen de hele woensdag in actie zou komen, waarna hij en Pérez de RB20 zouden delen op donderdag. Pérez zou de testweek afsluiten op de vrijdag, terwijl Verstappen dan al klaar was met zijn 'runplan'. Maar het team heeft dat nu aangepast, door omstandigheden buiten de controle van Checo.
Pérez nam op donderdagochtend plaats in de nieuwe Red Bull-auto en had om half elf nog maar twintig rondjes gereden, mede door een kleine brand in de voorremmen van Pérez aan het begin van de dag. Het team was van plan om de Mexicaan in het laatste anderhalf uur veel rondjes te laten rijden, maar ook dat ging niet door.
De Formule 1 en de FIA hebben namelijk besloten om de ochtendsessie vervroegd stil te leggen. Er was een afvoerdeksel losgekomen in bocht 11, nadat Charles Leclerc er overheen gereden was. De Monegask had daardoor schade aan de onderkant van zijn vloer en het circuit werd daarom niet meer als veilig gezien door de FIA.
Er werd uiteindelijk besloten om de ochtendsessie een uur eerder te laten stoppen, de lunchpauze een uur naar voren te halen en een extra uur toe te voegen aan de middagsessie. Het zou eigenlijk betekenen dat Verstappen vijf uur de tijd zou hebben om 's middags nog te testen met zijn RB20, maar dat gaat dus niet door.
Red Bull Racing heeft ervoor gekozen om Pérez de hele dag te laten zitten, zodat hij net als Verstappen een eerlijke kans krijgt om zijn nieuwe auto te ontdekken en te leren. Waar de teamgenoten de auto eigenlijk vandaag zouden delen, is dat naar de vrijdag gezet. Tijdens de laatste testdag zal er door zowel Verstappen als Pérez gereden worden in de auto voor 2024.
Lees het artikel op de mobiele website