Als Red Bull Racing Max Verstappen de kans wil geven om dit seizoen voor de titel te gaan, dan moet het alles uit de kast trekken om het McLaren zo lastig mogelijk te maken. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan lukte dat, vanwege het feit dat Oscar Piastri zichzelf uit de race reed en Lando Norris dwars werd gezeten door Yuki Tsunoda.
De teamgenoot van Verstappen wist een sterke race te rijden. Voor het eerst in tijden eindigde Tsunoda hoog in de top tien, door een zesde positie binnen te slepen, maar misschien nog wel belangrijker: hij zorgde ervoor dat Lando Norris niet verder kwam dan de zevende plek. Hoewel de Japanner meerdere kansen had om Liam Lawson aan te vallen in de Racing Bulls-bolide, besloot hij achter zich te kijken en Norris zo ver mogelijk van Verstappen weg te houden, zodat de Limburger in zou lopen op de McLarens in de strijd om het kampioenschap.
En als Verstappen écht kans wil maken op de titel, dan heeft hij Yuki Tsunoda nog vaker nodig dit seizoen. Maar daarin heeft Red Bull de tweede coureur binnen het team wat moeten helpen, aangezien hij zelf niet snel genoeg leek te zijn. Ook in Italië, waar Verstappen dominant naar de zege snelde, eindigde Tsunoda buiten de top tien op bijna een ronde van Max.
Dit heeft ervoor gezorgd dat Red Bull is gaan zitten met Yuki, om hem zo snel mogelijk naar voren te laten komen - in het geval Verstappen hem nodig gaat hebben in de strijd om de titel met Oscar Piastri en Lando Norris.
"Na de race in Monza hebben we samen om de tafel gezeten. Tsunoda was in de race soms wel een seconde langzamer dan Max. Daarom hebben we besloten een andere aanpak te kiezen. Simpel gezegd: omdat hij niet dezelfde ervaring heeft als Max, moet hij meer begeleiding krijgen", zo legt de Red Bull-adviseur uit bij Sky Sports Deutschland.
Het team uit Milton Keynes heeft Tsunoda nu geholpen, door hem de volledige toegang te geven tot de data van Verstappen en daar samen met hem dieper op in te gaan: "Je moet hem vergelijkingen geven: wat doet Max in die bocht, waar remt hij, met welke kracht. Daarnaast hebben we de afstelling van de auto meer op zijn wensen aangepast, zodat de wagen minder kritisch reageert."
Lees het artikel op de mobiele website