Max Verstappen is een coureur die houdt van traditionele circuits. De Nederlander is geen voorstander van stratencircuits en is daarom ook geen fan van de beslissingen van de Formule 1, de afgelopen jaren. Er worden namelijk steeds meer stratencircuits aan de kalender toegevoegd, terwijl 'old school' banen verdwijnen.
Ook in 2026 zal er wederom een nieuwe stad aan de kalender toegevoegd worden. Vanaf volgend seizoen gaat de Formule 1 racen in Madrid, waar er een gloednieuw circuit rondom een evenementenlocatie wordt gebouwd, vlak buiten de ring van de Spaanse hoofdstad. Om plaats te maken voor Madrid is Imola van de kalender verdwenen en dat doet Verstappen pijn. Dit omdat de Limburger van mening is dat Imola één van de circuits is die standaard op de kalender zou moeten staan.
In gesprek met het FORMULE 1 MAGAZINE laat Verstappen weten dat hij snapt waarom de Formule 1 steeds vaker besluit om niet meer te racen op de traditionele circuits. Ten eerste levert het meer geld op en ten tweede hoopt de FOM [Formula One Management] hiermee voor een wereldwijde autosportcultuur te zorgen. Maar vervelend is het wel, voor een pure liefhebber van de échte circuits, zo geeft Verstappen aan.
"Dat begrijp ik”, aldus de viervoudig wereldkampioen over de huidige koers van de Formule 1. “Uiteindelijk hoop je dat er ook in die landen een autosportcultuur ontstaat. Maar als het aan mij zou liggen zou de kalender er heel anders uitzien en ook minder races tellen."
Als Verstappen daarna kijkt naar de circuits die wat hem betreft altijd op de kalender thuishoren, noemt hij er uiteindelijk zes op: "Circuits die wat mij betreft een ‘status aparte’ zouden verdienen en altijd op de kalender thuishoren, puur op basis van sportieve gronden, zijn voor mij Spa-Francorchamps, Zandvoort, Silverstone, Imola, Suzuka en Brazilië.”
En wellicht is de Nürburgring Nordschleife ook een leuke om aan de kalender toe te voegen? Onlangs testte Verstappen een Ferrari GT3-bolide op het iconische circuit in de Duitse Eifel - en met groot succes - maar de Limburger weet dat dat in een F1-auto niet zal gaan. Daar is het circuit, dat als bijnaam 'De Groene Hel' kent, te gevaarlijk.
"Haha. Dat gaat ‘m met de Formule 1-auto’s die we nu hebben echt niet meer worden, vrees ik. Met GT3-snelheid is het okay en nog goed te doen. Ik heb wel af en toe oude beelden gezien, ook van Formule 1 op de Nordschleife… Dan weet je één ding zeker: de Formule 1 daar, dat zal nooit meer gebeuren. Veel te gevaarlijk.”
Lees het artikel op de mobiele website