Max Verstappen onthult hoe hij pole position kon bemachtigen in Bakoe: 'Heel lastig...'

| door C. de Groot

Max Verstappen heeft na de knotsgekke kwalificatie van Bakoe onthuld hoe hij het voor elkaar heeft gekregen om zondag vanaf pole position te starten. De Nederlander was bijna een halve seconde sneller dan Carlos Sainz, die verbannen werd naar de tweede plek op de grid.

Heel lang leek het erop dat Sainz er met pole vandoor ging, nadat de Spaanse rijder aan het begin van Q3 een snelle ronde neer wist te zetten, waarop er twee rode vlaggen volgden voor incidenten met Charles Leclerc en Oscar Piastri.

Red Bull Racing toonde lef door Verstappen als laatste naar buiten te laten gaan, want als de overgebleven zeven andere rijders zich in de muur wisten te mikken, dan had de Nederlander ergens rond de achtste plek moeten starten.

Maar op het halfnatte asfalt bleek de viervoudig wereldkampioen oppermachtig en dus staat de coureur zondagmiddag voor het eerst in zijn carrière op pole position in Bakoe.

Moeilijke omstandigheden

Na afloop wordt de coureur gevraagd wat deze sessie zo lastig maakte. "Vooral de wind maakte het lastig, want die was heel inconsistent. Zeker in auto's zoals deze maakt dat heel veel uit. In bepaalde bochten is het dan erg lastig om in te schatten wat er met de auto gaat gebeuren en hoe deze zal reageren."

"Op basis daarvan bouw je kleine marges in, zodat je wat speling hebt in de bochten waarvan je weet dat het hard zal waaien. Maar tegelijkertijd wist ik ook dat ik maar één ronde de tijd had om pole position te behalen en dat de anderen ook gas begonnen te geven. Dus dan moet je toch iets en uiteindelijk kwam het goed", aldus de Nederlander.

Lees ook

Ongebruikelijke startgrid

Achter Verstappen is het veld behoorlijk onorthodox. Carlos Sainz start dus als tweede, met Liam Lawson als derde. Daarna volgen de Mercedes-rijders en Yuki Tsunoda, die zich zelden zo goed heeft vertoond bij het team van Red Bull Racing.

Lando Norris ging tijdens Q3 de fout in door te wijd uit te komen in bocht vijftien, waardoor hij start vanaf de zevende stek. Isack Hadjar moet genoegen nemen met een achtste plek en Piastri en Leclerc wisten geen tijd neer te zetten, waardoor ze zullen moeten starten vanaf de negende en tiende plek.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen