Max Verstappen heeft uitgelegd waarom het hem niet is gelukt om Kimi Antonelli te passeren tijdens de slotfase van de race in Brazilië. De Nederlander kwam met nog een paar ronden te gaan vlak achter de jonge Italiaan, maar inhalen lukte hem wegens de staat van zijn banden niet.
Verstappen moest de Grand Prix van Brazilië starten vanuit de pitstraat nadat Red Bull Racing hem een nieuwe motor gaf na een gefaalde kwalificatie. Ook de afstelling van de Nederlander ging op de schop.
En met succes, want het is de viervoudig wereldkampioen opnieuw gelukt om een legendarische prestatie neer te zetten in São Paulo, nadat hij vorig jaar vanaf de zeventiende plek naar een overtuigende overwinning reed.
Deze keer reed Verstappen ook kort vooraan, maar de banden van de Nederlander sleten onder hem vandaan. Daarom koos Red Bull ervoor om aan het einde van de race aan te vallen op de softs. De derde plek werd behaald, maar Antonelli bleek niet te passeren. Het fraaie verdedigende werk van de Italiaan zorgde voor lof vanuit Verstappen, die tevens ook advies voor hem had.
Na de race wordt Verstappen gevraagd naar zijn ervaringen tijdens de race. Daarin legt de Limburger uit waarom het hem niet lukte om langs de jonge Italiaan te gaan.
Op de vraag hoeveel beter de auto was in vergelijking met de kwalificatie, antwoordde Verstappen: "Ja, veel beter dan onze kwalificatie, dat is zeker. Gewoon een zeer sterke race. Ik denk dat we een veel beter tempo hadden."
"Ik denk dat het iets kouder was, wat ons misschien heeft geholpen. De auto voelde gewoon iets responsiever aan. Zelfs met de lekke band die ik opliep op de harde banden, waardoor ik terugviel naar de laatste plaats en vervolgens weer door het veld heen kwam op de medium banden, denk ik dat we uiteindelijk de juiste strategie hebben gekozen."
Hoewel Verstappen vrij laat nog naar binnen kwam voor nieuw rubber, bleken deze alsnog in rap tempo oververhit te raken. Volgens de Nederlander is dat de reden dat hij uiteindelijk derde werd.
"Zelfs op de zachte banden leek het in orde. Maar als je dichterbij komt en ik George inhaalde, waren de banden al een beetje versleten. En toen ik dicht bij Kimi kwam, begonnen de banden oververhit te raken en verlies je veel grip."
"De zachte banden zijn wat dat betreft iets moeilijker dan de medium banden. Maar over het algemeen was het een supersterke race. Van de pitstraat naar het podium, 10, 11 seconden achter de leider – ik denk dat het voor ons een heel sterk resultaat is en dat hadden we zeker niet verwacht toen we wakker werden."
Lees het artikel op de mobiele website