Max Verstappen reageert op aantijgingen vanuit Mercedes: 'Dat was helemaal niet nodig'

| door R. Willems

George Russell weet het zeker: Red Bull Racing heeft veel meer snelheid dan ze op dit moment laten zien. De RB19 van Max Verstappen won 'slechts' twee tienden per ronde op Mercedes, Aston Martin en Ferrari, waar dat eerder in het jaar richting de seconde ging.

Volgens Russell heeft Red Bull in Australië geprobeerd om de FIA te bespelen. Door minder hard te rijden dan ze eigenlijk kunnen - en de concurrenten dus dichterbij te laten komen - hoopt Red Bull hiermee dat de FIA niet ingrijpt met een regelwijziging, om de dominantie van Verstappen te stoppen.

Als Max Verstappen met deze uitspraak wordt geconfronteerd bij de BBC, laat de Nederlander weten dat dit niet het geval is. Ook al zou Red Bull dominant zijn, zou de FIA hier niks aan kunnen doen.

"Ik bedoel, er is niks wat ze eraan kunnen doen. We proberen onze auto gewoon zo goed mogelijk te ontwikkelen, maar het gaat in een race ook om het managen van je snelheid. Dit omdat we niet wisten - niemand wist het eigenlijk - hoe lang de harde band mee zou gaan", zo begint Verstappen.

Lees ook

'Niet nodig om risico's te nemen'

Naast het feit dat Verstappen zijn banden aan het sparen was, gaf hij natuurlijk ook niet de volle 100%, toen hij eenmaal voorop lag. De Nederlander hoefde geen risico's meer te nemen, aangezien zijn voorsprong na een aantal rondes al richting de 10 seconden ging.

"Het gaat er dan om dat je de auto 'thuis brengt', omdat we sowieso meer snelheid hadden dan de anderen. Dan is het niet nodig om een halve seconde per ronde te winnen en daarmee je banden te vernachelen, want je weet niet wat er aan het einde van een race kan gebeuren met een safety car of een rode vlag. Dus ja, het is gewoon niet nodig om risico's te nemen", aldus de Red Bull-coureur.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen