Voor Red Bull-coureur Max Verstappen was het een raceweekend van uitersten in Mexico. De Nederlander voelde zich op geen enkel moment echt op zijn gemak in de Red Bull Racing RB21, waardoor hij tijdens de kwalificatie niet verder kwam dan de vijfde positie, terwijl titelrivaal Lando Norris vanaf poleposition vertrok.
De viervoudig wereldkampioen maakte na de kwalificatie dan ook duidelijk dat hij een verloren weekend reed en dat het kampioenschap eigenlijk zo goed als uit zicht was. Dit vanwege het feit dat zijn auto in de race nóg minder competitief zou zijn. Maar dat bleek in de praktijk niet het geval te zijn. Op de medium banden was de RB21 beter dan het team had verwacht, waarna Verstappen op de zachte banden écht heel sterk voor de dag kwam. Hierdoor wist hij alsnog naar P3 te snellen.
En het scheelde niet veel of Max Verstappen had de tweede positie van Charles Leclerc ook nog afgepakt, waarmee hij de schade op Lando Norris tot een minimum had kunnen beperken. Dat ging echter niet door, omdat de FIA in de laatste twee rondes het veld neutraliseerde door middel van een virtual safety car, wat betekende dat Verstappen de Ferrari-coureur niet meer kon aanvallen.
Als Verstappen na de race zich in de paddock bij de media meldt, krijgt hij de vraag of hij zich genaaid voelt door de FIA, die de VSC wel erg makkelijk de baan op stuurde - waarbij een dubbele gele vlag ook genoeg leek. Maar die opmerking wordt door Verstappen aan de kant geschoven, aangezien hij in het verleden flink heeft geprofiteerd van een dergelijke beslissing vanuit de FIA [Abu Dhabi 2021].
"Nee, niet echt. Ik bedoel, soms is de safety car heel goed voor me geweest in mijn carrière, dus soms win je en soms verlies je. Zo gaat dat nu eenmaal in de racerij", maakt Verstappen duidelijk. "Het zou uiteindelijk iets leuker zijn geweest – nou ja, leuker voor mij dan voor Charles die zich moest verdedigen – maar het zou voor iedereen een leuk einde zijn geweest om naar te kijken!"
Hoewel de Limburger altijd het maximale uit zijn materiaal wil halen en eigenlijk geen genoegen neemt met iedere positie achter de eerste plaats, moet hij soms accepteren dat zijn auto gewoon niet snel genoeg is. Als dat het geval is, is het binnenhalen van een derde plek nog helemaal niet zo slecht. Zeker niet als je kijkt hoe het weekend voorafgaand aan de race verliep...
"Het was een moeilijk weekend, maar als je bedenkt wat er in de eerste ronden allemaal is gebeurd, is de derde plaats toch een sterk resultaat."
Lees het artikel op de mobiele website