Max Verstappen weet wat hij verkeerd deed in Singapore

| door C. de Groot

Max Verstappen heeft na de Grand Prix van Singapore de reden aangewezen waardoor hij niet heeft kunnen winnen. De Nederlander eindigde als tweede achter George Russell, maar dat was anders gelopen bij een betere kwalificatie, zo claimen beide rijders.

Het is moeilijk om in te halen op het stratencircuit van Singapore, wat zondag duidelijk onderstreept werd door Verstappen en Lando Norris. De Britse rijder reed vrijwel de gehele race vlak achter de Nederlander, maar zag geen mogelijkheid om de viervoudig wereldkampioen te passeren.

Daarom denkt Russell dat Verstappen in Singapore had gewonnen als hij vooraan was gestart. Wanneer de Nederlander wordt verteld dat zijn Mercedes-concurrent zelf met deze theorie kwam, stemt hij in.

"Ik denk dat ook", begint Verstappen na de race in Singapore. "Het is op dit circuit ontzettend moeilijk om in te halen. Het is alleen niet in de eerste bocht gebeurd. We wisten dat voor de start dat de binnenkant een stuk slechter was. Dit jaar was het zelfs nog minder dan vorig jaar om wat voor reden dan ook, dus dat is natuurlijk een beetje jammer."

"Zelfs op deze banden wist ik zaterdag al dat het heel lastig zou gaan worden om de positie te behouden. In de hoop dat we onze eerste positie konden behouden hebben we voor de zachte band gekozen, zodat we misschien ook een kans zouden hebben om te vechten voor P1 in bocht 1."

Bandenmanagement

De Nederlander had geen dankzij het starten op de vuile kant van de baan een stroeve start, waardoor hij gedwongen werd om vrijwel de hele race in zijn spiegels te kijken, want Norris was constant op de coureur aan het jagen.

"Het werd een race van puur bandenmanagement, toen duidelijk werd dat het niet lukte. Om in een acceptabele ronde te kunnen stoppen moest ik de zachte banden zo lang mogelijk in leven houden. Ik wist dat het op de harde band ook een lange weg zou worden. Mijn banden waren ook zes á zeven ronden ouder dan die van Lando en George, dus het was niet makkelijk."

Lees ook

Problemen met balans

De Red Bull-rijder geeft aan dat hij tijdens de Singaporese GP ook problemen heeft ervaren met zijn RB21, iets wat ook duidelijk te horen was over de boordradio.

"Ik had de hele race veel moeite met schakelen, zowel bij het op- als terugschakelen. De balans was niet wat ik wilde hebben, dus dat hielp ook niet mee."

"Maar tegelijkertijd, zelfs als de balans wél goed was geweest, dan was P2 alsnog het beste resultaat geweest. Zo gaat dat hier. Als je geen safety car krijgt, dan is je startpositie je eindpositie", aldus de Nederlander.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen