Voor Max Verstappen was het een geweldige openingsronde van het 2024 Formule 1-seizoen. De Nederlander wist de Grand Prix van Bahrein te winnen en dat deed hij met dominantie, door 22 seconden voor teamgenoot Sergio Pérez te finishen. Naast de baan is het één grote chaos binnen Red Bull Racing, maar op het asfalt blijft het team telkens leveren.
Max Verstappen is met de overwinning in Bahrein bezig aan een indrukwekkende reeks. In 2023 wist hij tien keer op rij een race te winnen, waarmee hij een nieuw record vestigde en inmiddels staat de teller op dit moment op acht zeges op rij. Als hij in Saoedi-Arabië en Australië weet te winnen, kan hij zijn eigen record van 2023 alweer evenaren. Dat Max zoveel wint, heeft grotendeels te maken met het feit dat zijn Red Bull veel beter is dan alle andere auto's.
Vorig seizoen had hij al de beschikking over de beste auto van het veld en ook in de openingsronde van 2024 was dat het geval - al denkt Lando Norris dat dat snel zal gaan veranderen. Dat Red Bull de keuze heeft gemaakt om zijn kampioensbolide van vorig seizoen aan te passen en dit seizoen met een ander concept aan de start te verschijnen, kan Max Verstappen alleen maar waarderen. Vooral als die gok ook nog eens werkt. En dat doet het.
De Nederlander geeft na de GP van Bahrein aan waarin de RB20 anders aanvoelt dan de RB19, waarmee hij 19 races wist te winnen:
"Ik denk dat het gevoel in de auto ongeveer hetzelfde is, alleen een beetje beter. Ik denk dat dat is wat we echt wilden. De auto van vorig jaar was al erg goed en nu hebben we hier en daar wat kleine verbeteringen. Ik denk dat dat vooral geldt in de lage snelheidsbochten. De auto voelt gewoon een beetje beter aan", begint Max.
Volgens Verstappen laat zijn overwinning in Bahrein zien dat Red Bull Racing het huiswerk goed heeft gedaan. Ze hadden de RB19 gewoon door kunnen ontwikkelen, waarmee ze waarschijnlijk ook vooraan gestaan hadden, maar ze wilden niet zomaar winnen. Red Bull wil domineren. Dat dat - in de eerste race - lukt met een compleet nieuw concept, is de complimenten waard, meent Max.
"Het is altijd een beetje, misschien voor mij meer dan voor het team, een vraagteken. Als je naar de auto kijkt, heb je zoiets van 'oh, gaat dit werken?' Maar [Red Bull] heeft duidelijk het huiswerk gedaan. Ze vertrouwen op alle simulaties en ook op de windtunnel. En de afgelopen jaren is gebleken dat ze daar heel goed in zijn", zo sluit de drievoudig wereldkampioen af.
Lees het artikel op de mobiele website