Red Bull Racing lijkt niet meer het dominante team in de Formule 1 te zijn. In de afgelopen vijf races had het Oostenrijkse team telkens niet de beste auto van het veld, maar alsnog gingen er drie overwinningen mee naar Milton Keynes. Dit is grotendeels te danken aan de klasse van Max Verstappen, want zonder hem zou de situatie bij Red Bull er een stuk minder rooskleurig uitzien.
In Miami, Imola, Monaco, Montreal én Barcelona was de Red Bull Racing RB20 niet de snelste auto van het veld. Wie had dat kunnen denken na de Grand Prix van China, toen Verstappen met een grote voorsprong op de rest van het veld wist te winnen. Toch is het inmiddels werkelijkheid en als Red Bull Verstappen niet in het team had gehad, was de situatie inmiddels een regelrechte ramp geweest.
Sergio Pérez heeft in de laatste vier races namelijk slechts 8 punten weten te verzamelen, terwijl de concurrenten flink zijn gaan scoren. McLaren heeft in diezelfde periode 113 punten gescoord, waardoor het gat in het kampioenschap is gekrompen - zelfs met de 83 punten van Verstappen. Ook in Barcelona was de Red Bull weer het tweede team, achter McLaren en volgens Max zou hij als tweede geëindigd zijn als Norris een normale start had meegemaakt.
"Als ik Lando bij de start niet had gepakt, zou ik tweede geworden zijn. De kleine details beslissen een Grand Prix uiteindelijk", zei Verstappen na de race in Spanje. "Tot nu toe doen we alles goed, maar aan het eind van de dag moet je om races te winnen normaal gesproken de snelste zijn en ik denk dat het daar de snelste paar races een beetje aan heeft ontbroken."
Maar hoe kan het dat Red Bull zo ver is teruggevallen? Christian Horner gaf het budgetplafond de schuld, maar Verstappen ziet een F1-regel als boosdoener...
Sinds een aantal seizoenen krijgen teams die bovenin eindigen minder tijd in de windtunnel dan de teams onderaan. De constructeurskampioen van 2023 mag dit seizoen slechts 70% van de beschikbare tijd doorbrengen in de windtunnel, waar de meeste tijd gevonden kan worden. Ter vergelijking: het team dat als laatste is geëindigd, mag 115% van de beschikbare tijd gebruiken.
Volgens Max zorgt dat ervoor dat de andere teams zo rap inlopen op Red Bull Racing: "We hebben minder tijd in de windtunnels dan de andere teams, maar dat is de succesboete. Zo staat het nou eenmaal geschreven. Maar ik denk dat we gewoon door moeten gaan, we moeten blijven proberen om meer prestaties te vinden. Ik denk dat als je kijkt naar onze prestaties van vorig jaar tot nu, dat we natuurlijk beter zijn geworden, maar het lijkt erop dat de anderen nog beter zijn geworden. We moeten gewoon veel dingen bestuderen om te proberen beter te kunnen concurreren", aldus de drievoudig wereldkampioen.
Lees het artikel op de mobiele website