Viervoudig wereldkampioen Max Verstappen zal in 2026 wellicht een groot probleem moeten managen bij Red Bull, zo laat Helmut Marko weten. In gesprek met OE24 laat de Oostenrijkse oud-coureur weten dat het probleem in kwestie echter te managen is met een coureur als Verstappen achter het stuur.
In 2026 zal Red Bull aan een groot nieuw avontuur beginnen. Vanaf dan zal Red Bull namelijk aan het eerste seizoen met een eigen krachtbron beginnen, hoewel ook Ford een rol zal spelen in de ontwikkeling van de 2026-krachtbron. Ondanks de steun van Ford zal Red Bull echter alsnog voor een grote uitdaging staan, want in 2026 zal de Formule 1 naast een nieuw motorisch reglement ook gebruik maken van een compleet nieuw chassisreglement.
Red Bull-teambaas Christian Horner liet eerder al weten dat Red Bull voor een "immense berg" staat om te beklimmen. "In vier jaar tijd hebben we een fabriek gebouwd en een motor ontwikkeld, maar we hebben 75 jaar ervaring met Ferrari en 30 jaar met HPP (Mercedes High Performance Powertrains), dus we maken ons geen illusies. De berg die we moeten beklimmen is immens, maar met de juiste spirit en de juiste kwaliteitsmensen die we binnen het bedrijf hebben, zal het haalbaar zijn. Het is verreweg de grootste uitdaging die we in de Formule 1 zijn aangegaan", zo vertelde Horner aan PlanetF1.com.
Mede door Horners woorden denken velen dat Red Bull in 2026 niet vooraan in het veld te vinden zal zijn, zeker omdat de 2026-regels volgens onder meer Verstappen voornamelijk om de krachtbron zullen draaien. In gesprek met OE24 krijgt Marko daarom de vraag voorgelegd of Red Bull inderdaad met een achterstand aan het 2026-seizoen zal beginnen. Volgens de oud-coureur hoeft men zich echter nergens zorgen over te maken, want een achterstand van "een of twee tienden" is behapbaar met een coureur als Verstappen achter het stuur. "Laten we ervan uitgaan dat we qua motor niet echt in het nadeel zijn. Eén of twee tienden achterstand is te overzien met Max", vertelde Marko bij OE24.
Lees het artikel op de mobiele website