McLaren-teambaas Andrea Stella is er niet van overtuigd dat de motorwissel van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië helemaal in de regels van de Formule 1 past. Na de dramatische kwalificatie van de Nederlander besloot Red Bull Racing om de krachtbron van Verstappen te wisselen, alsmede de afstelling van zijn RB21 aan te passen.
Dit zorgde ervoor dat Verstappen de race vanuit de pitstraat moest beginnen, waarna hij een geweldige inhaalrace reed en uiteindelijk op de derde positie over de finishlijn kwam. Een prachtig resultaat voor de viervoudig wereldkampioen, maar wel een met een donker randje. Dat meldt Andrea Stella, de teambaas van McLaren.
In de ogen van de Italiaan is het namelijk niet helemaal juist hoe Red Bull gehandeld heeft tijdens het Grand Prix-weekend in São Paulo. Door de motor te wisselen van Verstappen heeft hij een klein voordeel gehad, maar om dat voordeel maakt Stella zich nog niet eens zo druk. Het gaat er vooral om dat hij van mening is dat Red Bull Racing zich hiermee wellicht niet helemaal aan het budgetplafond heeft gehouden.
Het introduceren van een nieuwe krachtbron kost namelijk best wat centen en ieder team mag maximaal 135 miljoen dollar per jaar uitgeven en Stella wil graag dat de FIA gaat onderzoeken of dergelijke ingrepen ook onder dat kostenplafond vallen. Als Red Bull de motor alleen heeft vervangen om Max meer pk's te geven - waar het wel op lijkt - dan vindt Stella dat dit van het budget van het Oostenrijkse team hoort te gaan.
"Om eerlijk te zijn, dit soort veranderingen aan de krachtbron vormen een uitdaging voor de regelgeving", zei Stella tegenover The-Race na de Grand Prix van Brazilië. "Ik ben benieuwd of de kosten van deze motor nu wel of niet onder het kostenplafond vallen. Als de motor om prestatieredenen is vervangen, zou dat onder het kostenplafond moeten vallen", hint de McLaren-baas naar de FIA.
"Laten we dus eens kijken of dat het geval is, al kan ik dat niet zien, want het is allemaal aan de kant van Red Bull. Maar dit is ook een reden waarom wij het niet zouden doen, omdat het onder het kostenplafond zou vallen."
Normaliter worden motoren om slecht een paar redenen gewisseld in de Formule 1: uit voorzorg voor een probleem, na een motorprobleem, vanwege slijtage en om de coureur met de nieuwe motor meer pk's te geven. Bij de eerste drie gevallen is McLaren van mening dat het niet onder het budgetplafond moet horen, omdat teams dan wel héél snel door het geld zullen gaan. Maar als Red Bull ervoor heeft gekozen om Verstappen meer kans te geven in de race met de motorwissel, dan moet er wel degelijk iets gebeuren...
"Ik weet niet hoe dit bij Honda werkt, maar over het algemeen vertonen deze motoren niet veel slijtage door het aantal kilometers. Daarom zou je in het algemeen geen motor vervangen en een straf of een verlies aan posities accepteren, omdat de prestaties die je terugkrijgt normaal gesproken niet echt opwegen tegen het verlies aan posities", gaat Stella verder. "Maar, zoals ik al zei, ik weet niet zeker hoe de vermogensafname bij Honda werkt."
Lees het artikel op de mobiele website