McLaren in grote problemen: FIA voert regelwijziging door voor GP China

| door R. Willems

Lando Norris en Oscar Piastri hebben mogelijk maar één race gebruik kunnen maken van een dominante auto in de Formule 1. Tijdens de Grand Prix van Australië wist McLaren de race te winnen doordat Lando Norris Max Verstappen nipt voorbleef op het Albert Park Street Circuit. Maar de ware voorsprong van het team uit Woking was vele malen groter dan op de tijdenlijst doet vermoeden.

Met slechts 0.8 seconde voorsprong kwam Lando Norris als winnaar over de streep in Melbourne, vlak voor Max Verstappen. Maar dit was vooral te danken aan een aantal safety cars, de magistrale racepace van Max Verstappen én het feit dat de McLaren MCL39 van Norris flinke schade had aan de vloer, nadat hij een trip door het grind had gemaakt op het moment dat het begon te regenen.

Het verschil tussen de McLaren en de rest van het veld was gemiddeld minimaal zes tienden van een seconde - en dat ging alleen over de Red Bull RB21 van Max Verstappen. Alle andere teams liepen gemiddeld meer dan een seconde per ronde achter de McLaren aan, waardoor onder andere George Russell nu al het gevoel heeft dat het seizoen ten einde is. Maar de FIA gaat daar nu een stokje voor steken.

Mini-DRS

Het bestuursorgaan gaat namelijk een 'ingrijpende' regelwijziging doorvoeren in China. Dat weet het zéér betrouwbare AutoRacer.it te melden. De FIA is namelijk woedend op enkele teams, die nog altijd gebruik maken van de mini-DRS, waar McLaren vorig jaar voor op de vingers werd getikt. Het Britse team had een manier gevonden om op de rechte stukken een hogere topsnelheid te behalen, maar in de bochten de maximale downforce te genieten.

Dat deden zij door de DRS-flap van de achtervleugel iets omhoog te laten buigen onder hoge snelheid, zodat de auto minder luchtweerstand had. Onder de 270 kilometer per uur, in alle bochten dus, ging die flap weer naar beneden en hadden Norris en Piastri geen last van een verlies aan downforce. De FIA liet toen al direct weten dat dit niet was toegestaan volgens de reglementen en dat de DRS-flap een maximale opening 2 millimeter mocht hebben.

Echter is dat nu nog te veel gebleken, weet het Italiaanse medium te stellen. Onder andere McLaren en Ferrari maakten in Australië wederom gebruik van de mini-DRS, waar Red Bull al over klaagde. Pierre Waché, technisch directeur van het team van Max Verstappen, zei in Melbourne al: "We zien dat sommigen nog steeds de mini-DRS gebruiken." De FIA heeft dit nu ook opgemerkt en gaat stappen ondernemen.

Lees ook

Regelwijziging in Shanghai

Voor de Grand Prix van China, verreden op het Shanghai International Circuit, komt er een ingrijpende regelwijziging, weet AutoRacer te melden. De DRS-flap van de achtervleugel mag namelijk niet langer een maximale opening van 2 millimeter hebben, maar wordt verminderd tot een maximale opening van 0.5 millimeter. Een vermindering van 75%.

De FIA heeft aangegeven dat ze woedend zijn op de teams, maar noemen geen specifiek team die ze met de regelwijziging willen aanpakken. Echter is de verwachting wel dat vooral McLaren en Ferrari een tik kunnen verwachten, omdat zij het meest gebruik maakten van een flexibele achtervleugel.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen