Red Bull Racing is van mening dat de FIA een grote fout begaat, door de flexibele voorvleugels gedurende het 2025 Formule 1-seizoen alsnog te verbieden. Afgelopen jaar maakte het bestuursorgaan duidelijk dat de teams vrij waren om een doorbuigende vleugel te ontwikkelen voor 2025, maar vlak voor het seizoen daadwerkelijk werd afgetrapt, draaide de FIA 180 graden.
Hoogstwaarschijnlijk werd de FIA beïnvloed door McLaren, die als eerste de flexibele vleugel hadden geïntroduceerd in 2024 en nu, op het moment dat de andere teams hun eigen versie daarvan naar het circuit brengen, de FIA heeft aangespoord om de vleugel te verbieden. Het bestuursorgaan heeft daarnaar geluisterd en maakte onlangs bekend dat men vanaf de Grand Prix van Spanje strenger zou controleren op het doorbuigen van de voorvleugel.
Hier is vooral Red Bull Racing erg kwaad om, wegens het feit dat het Oostenrijkse team pas dit seizoen een eigen flexibele voorvleugel heeft kunnen ontwikkelen - door het budgetplafond. Zij hebben een hoop geld en tijd in deze ontwikkeling geïnvesteerd, maar kregen onlangs te horen dat ze maar een klein gedeelte van het seizoen daar gebruik van kunnen maken. Dat is in de ogen van Red Bull-adviseur Helmut Marko totale onzin.
"Nu heeft iedereen, behalve de kleinere teams, een vleugel gebouwd die buigt. Het is krankzinnig dat ze die allemaal midden in het seizoen weggooien. Of de nieuwe regel moet vanaf het begin gelden of helemaal niet. De FIA had zich nu al moeten realiseren dat regels zo geschreven moeten worden dat er geen grijze gebieden zoals deze zijn", zegt de Oostenrijker in gesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport.
Echter is Marko niet helemaal ontevreden met deze beslissing van de FIA...
Lees ook
Helmut Marko onthult hoeveel achterstand Red Bull mag hebben voor vijfde titel Max Verstappen
Max Verstappen op de radar bij McLaren; Zak Brown bevestigt telefoongesprek
Voordeel voor Verstappen
Hoewel Marko het zonde vindt van het budget en de tijd van zijn personeel, verwacht hij wel dat deze ingreep een positief effect gaat hebben voor Max Verstappen. De Nederlander is namelijk meester in het besturen van een auto die soms lastig te besturen is en dat gaat in veel gevallen zo zijn, als de flexibele voorvleugel verdwijnt. Volgens Marko is deze regelwijziging dus in Max' voordeel.
"Het zal zeker in het voordeel van Max zijn. Niemand anders kan zo met een moeilijke auto omgaan als hij.”
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties