F1TV-technisch analist Sam Collins heeft weten te onthullen dat Lando Norris en Oscar Piastri dit weekend een nieuw onderdeel op hun McLaren-bolide gebruiken, welke niet in het update-schema is verschenen. Dit omdat het onderdeel niet is te zien met het blote oog. Echter kan het wel een impact hebben op de prestaties van de McLaren MCL39.
Tijdens de Grand Prix van Nederland viel Lando Norris uit met een probleem aan zijn olieleiding. McLaren heeft het probleem onderzocht en vond het een te groot risico om het onderdeel hetzelfde te laten als in Zandvoort, wegens de kans dat eenzelfde probleem nogmaals op zou kunnen treden. Het team van Andrea Stella besloot dan ook om het onderdeel te versterken, wat dit weekend voor het eerst op de auto's van Lando Norris en Oscar Piastri zit.
En hoewel dit er misschien voor zorgt dat een uitvalbeurt niet zo snel meer voorkomt, heeft het het gewicht van de McLaren-bolide wel wat verhoogd. Dat kan een impact hebben op de snelheid van de McLaren-coureurs, aangezien de Formule 1 om minieme marges draait. Wellicht dat Max Verstappen daarom zo goed bij kon blijven op vrijdag, waar Red Bull Racing zéér tevreden was over de snelheid van de RB21 van Verstappen.
Volgens Collins, de technisch analist bij F1TV, heeft McLaren dit weekend in ieder geval een auto die wat zwaarder is dan gebruikelijk, omdat ze het nieuwe onderdeel hebben moeten introduceren, om verdere DNF's te voorkomen.
"McLaren heeft een upgrade aan de auto moeten uitvoeren, die je niet kunt zien en waarvan we geen beelden hebben, maar die het gewicht van beide McLarens iets heeft verhoogd. De olieleiding die in Zandvoort defect raakte, is voor de Grand Prix van Italië versterkt", aldus de Brit op het officiële kanaal van de Formule 1.
Dat deze claim van Collins geen onzin is, blijkt wel uit de uitspraken van Lando Norris over zijn McLaren MCL39. De nummer twee in het kampioenschap, die inmiddels 34 punten achter Oscar Piastri staat in de ranglijst, heeft laten weten dat zijn auto inderdaad wat zwaarder is, nadat het team een onderdeel heeft moeten vervangen dat defect raakte in Zandvoort.
"Ze hebben hetzelfde onderdeel opnieuw gemaakt, maar dan sterker. In essentie is het hetzelfde, maar Formule 1 draait erom onderdelen te ontwikkelen die lichter én sterker zijn. Waarschijnlijk is er dus een gewichtsstraf verbonden aan dit nieuwe onderdeel", zei Norris in Monza.
Lees het artikel op de mobiele website