Het team van McLaren stopte relatief vroeg in het seizoen met de ontwikkeling van de 2025-auto. Terwijl teams als Red Bull Racing en Mercedes nog volop nieuwe onderdelen meenamen naar de Grands Prix, stortte het het technische team van de Britse renstal zich compleet op de auto voor volgend jaar. McLarens technische man Neil Houldey hoopt dat die beslissing de juiste is geweest.
Bij PlanetF1 krijgt Houldey de vraag of het doorzetten van upgrades McLaren zou hebben geholpen in 2025. "Het zou een groter verschil hebben gemaakt voor volgend jaar. Ik denk dat als we volgend jaar waren doorgegaan met de ontwikkeling van de 2025 [auto], we 2026 zouden zijn ingegaan – hoewel we niet weten waar we naartoe gaan – we zouden zeker langzamer zijn gegaan dan we nu gaan."
"We waren op zoek naar milliseconden. Dertig milliseconden was op dat moment een goede upgrade, de hele auto zou ons 0,1 seconde opleveren. Dus als je dat niveau bereikt en je wint die tijd in weken door de '26 [auto] te ontwikkelen, was het voor ons op dat moment duidelijk", voegde Houldey toe.
"Andere teams zijn doorgegaan met hun [2025] ontwikkeling. Red Bull heeft zeker aan het einde van het jaar grote winst geboekt. Ik denk nog steeds dat we de juiste beslissing hebben genomen, en als we 2026 ingaan, zal hopelijk blijken dat dat juist was."
Een van die andere teams was Red Bull Racing. Volgens Houldey bracht het team van Max Verstappen vooral tot laat in het seizoen nieuwe onderdelen mee om de auto beter te begrijpen. "Ik weet niet zeker hoeveel er door hun auto-ontwikkeling is gegaan – dat moet je hen vragen – en hoeveel er eigenlijk te maken heeft gehad met hoe ze de auto besturen."
"Ik denk dat ze manieren hebben gevonden om hun auto beter te benutten dan voorheen, en ik denk dat wij dat al hadden gedaan. Ik denk dat we dat niveau van benutting al hadden bereikt en dat er niet veel meer te halen viel. Maar als we het hebben over de rijhoogte achteraan, als we het hebben over de rijhoogte vooraan, weten we dat er tienden in zitten, en dat is meer dan er te halen viel door de auto verder te ontwikkelen", aldus Houldey.
Lees het artikel op de mobiele website