McLaren ontdekt fors probleem en voert drastische wijziging door aan auto Oscar Piastri

| door I. van den Berg

Het team van McLaren heeft een nieuw chassis gebruikt bij de auto van Oscar Piastri, zo meldt The Race. De WK-leider kwam gisteren hard in de muur terecht en zijn chassis liep daarbij dermate veel schade op dat McLaren heeft besloten om de Australiër een nieuw chassis te geven.

In de slotfase van Q3 kwam Piastri hard in de muur terecht in bocht drie nadat hij te laat remde. De impact zorgde ervoor dat de rechter voorkant van Piastri's bolide in puin lag en de Australiër niet verder kon met zijn kwalificatie. De WK-leider, die aan de race begint met een leiding van 31 punten ten opzichte van teamgenoot Lando Norris, begint de race hierdoor vanaf P9.

Tijdens een controle van Piastri's chassis na afloop van de kwalificatie, die de F1-geschiedenisboeken in zal gaan als de kwalificatie met de meeste rode vlaggen ooit (6), ontdekte McLaren dat het chassis van de WK-leider niet meer te redden was. Normaliter zou een chassiswissel een flinke straf met zich meebrengen, namelijk een start vanuit de pitstraat.

Lees ook

McLaren ontloopt straf voor Piastri

Echter, McLaren heeft een regel gevonden in de Sporting Regulations van de FIA waardoor Piastri een start uit de pitstraat ontloopt. In de desbetreffende regel staat dat er een reservechassis mag worden gebruikt als een coureur "echte schade heeft geleden door een ongeval of een aanzienlijke tekortkoming of fout heeft geleden" met zijn originele chassis.

McLaren moet daarbij wel voldoen aan andere eisen van de autosportbond. "Alle onderdelen van de vervangende auto moeten qua ontwerp en qua massa, traagheid en functie gelijk zijn aan de originele auto. De ophanging moet ook hetzelfde zijn." Naast Piastri zal ook Alpine-coureur Franco Colapinto gebruik maken van een nieuw chassis in de straten van Bakoe.

Minder track time

Dat de normaal zo kalme Piastri crashte in de kwalificatie, is volgens McLaren-teambaas Andrea Stella toe te schrijven aan het feit dat de Australiër flink wat 'track time' minder had dan zijn concurrenten door problemen in VT1.

"Allereerst hadden we een probleem met de auto in FP1 met Oscar, en daarna was hij in FP2 aan het opbouwen. Het is ook een zeer meedogenloos circuit, dus als je je niet 100% op je gemak voelt, kun je beter conservatief te werk gaan als het gaat om het vinden van je rempunten en remconditie."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen