De Formule 1-paddock maakt zich grote zorgen om de toekomst van de koningsklasse van de autosport. Het is niet voor niks dat de teams vorige week een crisisoverleg hebben gehouden, tijdens het Grand Prix-weekend in Bahrein. De reden voor dat overleg is het grote verschil tussen motorfabrikanten voor het 2026 F1-seizoen.
Vanaf volgend seizoen zullen de nieuwe reglementen van kracht gaan, waarbij zowel de motoren als het chassis een flinke update krijgt. Qua chassis is nog niet duidelijk waar iedereen staat, maar als het gaat om de motoren wel. De verwachting is dat Mercedes een héle grote voorsprong heeft op de andere fabrikanten, waarbij zelfs een klantenteam van Mercedes zich inmiddels heeft uitgesproken.
Italiaanse media rapporteren dat een hooggeplaatste medewerker van een klantenteam van Mercedes heeft laten doorschemeren dat de Mercedes-krachtbron op een ander niveau zit dan de andere motoren. Het verschil tussen de krachtbron van het Mercedes HPP [High Performance Powertrains] en de rest van het veld zou zó groot zijn dat een herhaling van 2014 verwacht wordt.
In 2014 vond de vorige regelwijziging omtrent motoren plaats, waarin Mercedes ook de beste krachtbron ontwikkelde. Volgens Helmut Marko had het team uit Brackley op dat moment een flinke voorsprong op de rest van het veld, toen hij vorig jaar naar de 2026-reglementen keek.
"Ik denk niet dat het een gamechanger wordt zoals in 2014, toen Mercedes 50 pk of meer voor lag. Uiteindelijk zul je het pas echt zien als de motoren in 2026 op het circuit brullen, maar tot nu toe zitten we bij Red Bull op schema", zo zei Marko onlangs. Maar er wordt gevreesd dat de 2026-motor tóch een gamechanger gaat worden...
Naast Mercedes zouden nog drie teams profiteren van deze dominantie van de Duitse renstal. McLaren, Williams en Alpine zullen in 2026 de motoren afnemen van Mercedes, waardoor ook zij de beschikking krijgen over de beste motor van het veld. De andere teams zouden hier ver achter zitten, waarbij zelfs gedacht wordt dat twee fabrikanten een 'onoverbrugbare' achterstand zullen hebben op het Duitse team.
Welke twee fabrikanten dat zijn is nog niet duidelijk, maar Ferrari en Red Bull Racing zijn het hevigst aan aan het dringen op het wijzigen van de 2026-reglementen, waardoor het niet ondenkbaar is dat het deze twee partijen zijn. Slecht nieuws dus voor de teams van Fred Vasseur en Christian Horner, terwijl Toto Wolff in zijn handjes wrijft, kijkend naar de toekomst.
Lees het artikel op de mobiele website