Mercedes-klantenteam komt met reactie na gerucht over 'illegale' 2026-motor

| door I. van den Berg

Volgens Williams-teambaas James Vowles kunnen alle berichten over mogelijke dominantie van Mercedes-motoren in 2026 de prullenbak in. De voormalig Mercedes-topman is namelijk van mening dat niemand weet hoe de pikorde eruit zal zien aankomend seizoen.

Vanaf volgend jaar gaat de Formule 1 flink op de schop. Zo maken kleinere, lichtere en smallere bolides hun intrede. Verder is er een 50/50-verdeling tussen de verbrandingsmotor en batterij als het gaat om de krachtbron. Die verdeling was tot en met vorig jaar nog 80/20. Daarnaast komt het DRS-systeem te verdwijnen en komt er een 'push-to-pass-systeem' voor in de plaats.

Volgens F1-insiders gaat het volgend jaar vooral om wie er de beste krachtbron van het veld heeft. Geruchten uit de paddock stellen dat Mercedes, maar ook Red Bull Powertrains goed voor de dag zullen komen. Die twee fabrikanten zouden namelijk een voordeel op de rest van het veld hebben van wel 13 pk, zo berekende The Race.

Dat voordeel zou komen uit een slimmigheidje van Mercedes en Red Bull Powertrains als het gaat om de compressieverhouding van de interne verbrandingsmotor, die dus voor ongeveer 50% verantwoordelijk is voor het totale vermogen van de 2026-auto.

Naar verluidt zouden Mercedes en Red Bull Powertrains namelijk een manier hebben gevonden om de compressieverhouding tijdens het rijden te verhogen van 16:1 naar 18:1. Daarmee kan er meer vermogen worden gehaald uit dezelfde hoeveelheid brandstof en hoeven de teams dus met minder brandstof te rijden tijdens de race, wat weer voor gewichtsvoordelen zorgt.

Lees ook

Williams komt met reactie na gerucht over Mercedes-foefje

Williams-teambaas Vowles liet, geciteerd door Motorsport Week, weten dat de pikorde voor 2026 nog een grote onbekende is en het dus helemaal niet zeker is of Mercedes inderdaad de beste motor van het veld heeft. "Niemand weet het, geen enkele motorfabrikant weet waar de teams uit zullen vallen. Een deel van de speculatie die ontstond, kwam doordat één team en één motorfabrikant probeerden een verhaal te creëren om veranderingen af ​​te dwingen, om dat even duidelijk te maken", zei Vowles.

"Maar niemand weet het echt. Ik betwijfel ten zeerste of Ferrari het slecht heeft gedaan; ze zijn er jaar na jaar erg goed in om dit goed te doen. Honda heeft dit jaar een toonaangevende motor geproduceerd. Dus ik denk niet dat het net als in 2014 zal zijn, toen er zo'n enorme voorsprong ontstond dat alle teams erin meegesleurd werden. Met Mercedes werken we al sinds begin 2024, toen we de overeenkomst tekenden, specifiek aan 2026. Wat ik wel kan zeggen, is dat ze zich goed hebben voorbereid. Laten we zien wat dat oplevert."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen