Het team van Mercedes zal tijdens de komende twee races, de Grands Prix van Hongarije en België, met flink wat nieuwe onderdelen op de proppen komen. Ook na de zomerstop zal Mercedes doorgaan met het ontwikkelen van de W15, zo weet Motorsport.com-journalist Kemal Şengül te melden.
Mercedes begon het ground effect-tijdperk niet goed. De W13 stuiterde te veel en Mercedes kreeg pas grip op het probleem toen de FIA met een regelwijziging kwam die de teams verplichtte om de vloer van hun auto met vijftien millimeter te verhogen.
De wijziging hielp Mercedes, maar was tegen het zere been van bijvoorbeeld Red Bull, aangezien zij nooit problemen hadden met een stuiterende bolide.
Mede door de regelwijziging was het Mercedes dat in 2022 één Grand Prix wist te winnen. Vol goede moed begon Mercedes aan de winterstop, maar dat bleek tevergeefs. De W14 was namelijk opnieuw geen bolide die voor de kampioenschappen kon vechten. Mercedes won dan ook geen race in 2023. Dit seizoen moest het dan ook anders voor de formatie uit Brackley.
Waar dat aanvankelijk nog niet leek te lukken, is dat inmiddels helemaal veranderd. Mercedes heeft immers de laatste twee races gewonnen en lijkt zich inmiddels bij het gevecht om de constructeurstitel te hebben gevoegd.
De afstand ten opzichte van Red Bull bedraagt 152 punten. Echter, Red Bull moet het de laatste paar races steeds maar met één coureur doen, terwijl Mercedes twee coureurs heeft die in de punten kunnen finishen. Een grote afstand kan dus zomaar snel minder worden.
Om voort te borduren op de huidige vorm, heeft Mercedes volgens Şengül besloten om op volle toeren door te gaan met de ontwikkeling van de W15, de huidige bolide van het Duitse team. Volgens de journalist zullen er updates komen in Hongarije en in België.
Ook zal Mercedes na de zomerstop nog flink wat nieuwe onderdelen introduceren op de W15. Mogelijk zorgt dat ervoor dat Lewis Hamilton en George Russell ook in de aankomende races mee kunnen doen om de overwinningen.
Lees het artikel op de mobiele website