Het lijkt er sterk op dat Mercedes last heeft van sensoren en simulaties die niet goed zijn afgesteld. Dat maakt Toto Wolff duidelijk na de Grand Prix van Saoedi-Arabië. George Russell eindigde de race op de zesde positie, terwijl teamgenoot Lewis Hamilton als negende over de streep kwam. Ook in Bahrein was het resultaat niet bijster veel beter, waardoor men zich achter de oren krabt in Brackley.
Wat is er mis gegaan in de winter waardoor deze resultaten het maximaal haalbare is in de eerste twee races van het seizoen? Tijdens de wintertest waren er veel lachende gezichten bij Mercedes, waarbij technisch directeur James Allison van mening was dat de auto een flinke verbetering was ten opzichte van vorig seizoen en hij het gevoel had dat Hamilton en Russell vooraan mee konden vechten. Maar na de eerste twee races is de glimlach op het gezicht van alle kopstukken bij Mercedes verdwenen. Dit vanwege de teleurstellende resultaten.
Als Toto Wolff na de Grand Prix van Saoedi-Arabië gevraagd wordt wat de grootste tekortkoming van de W15 is, maakt de Oostenrijker duidelijk dat het gaat om de hoge snelheidsbochten. Daar liep onder andere de McLaren van Lando Norris flink uit op de Mercedes van Lewis Hamilton. Dit kan te maken hebben met het feit dat Hamilton een kleinere achtervleugel gebruikte dan Norris, die daarmee minder downforce kon genereren. Maar volgens Wolff was het verschil daarvoor te groot. De Mercedes-baas vreest dan ook dat er fundamenteel probleem is in de Mercedes-fabriek.
"Ik denk dat er een grotere factor is bij het gebrek aan grip in de hoge snelheidsbochten dan alleen de achtervleugel. We missen meer downforce dan de stappen die je zou hebben met een grotere achtervleugel. We hebben dat geprobeerd met Lewis [in de vrije training, red.] en er is iets dat we niet begrijpen, want we zijn voor de rest overal snel en we weten dat we een kleinere achtervleugel hebben", begint Wolff bij Motorsportweek.
"We compenseren wat we verliezen in de bochten [op de rechte stukken, red.], maar het is juist de hoge snelheid waar we alle rondetijd verliezen. Onze simulatie wijst ons in een bepaalde richting en dit is de afstelling die we dan kiezen. Je zet de juiste achtervleugel erop en ik denk dat je een paar tienden wint als je een goede set-up vindt", gaat de Mercedes-baas verder.
Maar dat verschil wat je kan vinden is niet zo groot als wat Mercedes nu verliest in de hoge snelheidsbochten. Er is nu de vrees dat er iets mis is met de sensoren en de simulaties in de fabriek in Brackley: "Het is geen enorme prestatiestijging. Het is meer een fundamenteel ding dat we geloven dat de snelheid er moet zijn, we meten de downforce, maar we vinden het niet terug in de rondetijd."
"We zien aan de sensoren dat we hebben wat we nodig hadden. Maar er is nog steeds dat gedrag van de auto in een bepaald snelheidsbereik waarvan onze sensoren en simulaties zeggen dat we daar downforce zouden moeten hebben en dat hebben we niet."
Lees het artikel op de mobiele website