Volgens Autosport is de minimumleeftijd voor een coureur om de Formule 1 te betreden niet naar zeventien bijgesteld omdat Mercedes daarnaar vroeg, maar omdat Red Bull Racing een aanvraag heeft ingediend. Velen dachten dat Mercedes Andrea Kimi Antonelli versneld in een F1-auto wilde plaatsen, waardoor ze bij de FIA een regelwijziging aan hebben gevraagd, wat ervoor zorgt dat zeventienjarige coureurs al kans maken op een zitje bij een F1-team.
Daarvoor moeten die coureurs wel aan bepaalde criteria voldoen. De belangrijkste criteria zijn dat ze al jaren in de juniorenklassen laten zien dat ze een uitzonderlijk talent zijn én dat ze in de Formule 3 of Formule 2 bewijzen consistent en snel te kunnen zijn. Is dat het geval, kan de FIA de tieners toestemming geven om deel te nemen aan een F1-sessie.
In het verleden was leeftijd nooit een probleem, omdat coureurs vaak pas begin twintig de Formule 1 betraden, maar dat heeft Max Verstappen allemaal veranderd. De Nederlander maakte zijn debuut op zeventienjarige leeftijd, waardoor de FIA besloot om de minimumleeftijd naar achttien jaar te plaatsen, zodat de teams niet telkens jonger en jonger de coureurs door zouden laten stromen naar de F1. Maar nu is die regel dus - deels - teruggedraaid.
En dat is niet vanwege een aanvraag vanuit Mercedes, maakt Autosport bekend. Men dacht dat deze regel puur gebaseerd was op het feit dat Mercedes Kimi Antonelli versneld de Formule 1 in probeerde te krijgen. Nee, het is juist Red Bull Racing dat hier voordeel uit haalt, omdat zij een zéér getalenteerde jongeling in het juniorenteam hebben rijden.
Arvid Lindblad, momenteel actief in de Formule 3, is pas zestien jaar en wordt in augustus zeventien. Volgens bronnen binnen Autosport zou Helmut Marko het helemaal zien zitten in Lindblad, die in 2023 derde werd in het Italiaanse Formule 4-kampioenschap en momenteel vijfde staat in de Formule 3, waardoor Red Bull hem dit jaar al tijdens wat vrije trainingen in actie zou willen zien.
Met de wijziging van de FIA-regel is dat vanaf augustus ook mogelijk. Als de FIA van mening is dat Lindblad sterk genoeg voor de dag is gekomen in de afgelopen kampioenschappen, zou Red Bull hem al vanaf augustus in kunnen zetten tijdens vrije trainingen, waardoor het Oostenrijkse team de grootste winnaar van deze regelwijziging zou kunnen zijn.
Om op de poll te stemmen, open het originele artikel hier.
Lees het artikel op de mobiele website