Het team van Williams heeft het gecrashte chassis van Alexander Albon teruggestuurd naar de Williams-fabriek in Grove. Dat weet Motorsport.com te melden. Williams hoopt het chassis gerepareerd te hebben voor de Grand Prix van China.
Williams begon hoopvol aan het seizoen, maar heeft tot op heden nog geen potten weten te breken. Chassis daarentegen wel, want tijdens de vrijdag in Australië kwam Albon hard in aanraking met de barrière nadat hij de controle over zijn Williams-bolide verloor.
Het chassis van de Thais-Britse coureur was dermate beschadigd dat hij niet kon deelnemen aan de Grand Prix van Australië. Of toch wel? Williams besloot namelijk om Albon te laten rijden in de auto van Logan Sargeant.
Hierdoor zag de Amerikaan de Grand Prix van Australië aan zich voorbij gaan buiten zijn schuld om. Sargeant beschreef het moment als het moeilijkste moment uit zijn loopbaan als coureur.
In Suzuka begonnen de beide rijders met een eigen chassis, maar ook die bleven niet ongedeerd. Ditmaal crashte Sargeant namelijk op vrijdag, maar daarbij bleef zijn chassis wel heel. Daarmee was de kous echter niet af, want tijdens de openingsronde van de Grand Prix van Japan crashte Albon na een aanvaring met VCARB-coureur Daniel Ricciardo.
Zijn chassis was zo erg beschadigd dat het naar de Williams-fabriek in Grove is gestuurd ter reparatie. Mocht het chassis van Albon niet op tijd worden gerepareerd, dan zal er opnieuw een maar één Williams-coureur aan de grid van de race op zondag verschijnen.
Williams heeft namelijk pas een nieuw chassis tijdens de Grand Prix van Miami. Die race wordt pas in het weekend van 3-5 mei verreden.
"Het derde chassis zal er op dit moment pas zijn in Miami, dat is nog ver weg. Wat het chassis betreft, als je alle middelen die je binnen de organisatie hebt erop zou zetten, zou het zo'n 8 tot 10 weken kunnen duren voordat je een chassis klaar hebt, van de vriezer tot iets dat daadwerkelijk gebouwd is en op de markt komt", begint Williams-teambaas James Vowles, gevraagd naar het chassisdebacle van zijn team.
"En dat is tegen de tijd dat je aan een derde chassis komt. Bij de eerste duurt het langer omdat je gewend raakt aan het proces. Het is duidelijk dat niet de hele organisatie alleen maar daarmee bezig is, we werken tegelijkertijd aan reserveonderdelen en updates en proberen de doorvoersnelheid te verhogen", gaat de voormalig Mercedes-topman verder.
"In ons specifieke geval was het nooit de bedoeling om hier zonder drie chassis te zijn, het was de bedoeling om er aan het begin van het jaar drie te hebben. Het is een gevolg van de overbelasting van het systeem, de complexiteit van deze auto en de hoeveelheid die we probeerden te pushen. De complexiteit is enorm. Het chassis bestaat uit duizenden stukjes die je tegelijkertijd bij elkaar probeert te brengen", aldus Vowles in gesprek met Motorsport.com.
Lees het artikel op de mobiele website