Oscar Piastri heeft toegegeven dat McLarens teamorder in Monza een grote impact op hem heeft gehad. De Australiër is sinds het controversiële moment in Italië niet meer de oude.
Aan het einde van de Italiaanse GP moest Piastri zijn plek afstaan aan Lando Norris, die het slachtoffer was geworden van een trage pitstop. Hoewel Piastri zelf niks fout had gedaan, werd hem toch opgedragen om zijn positie in te leveren, omdat het anders niet eerlijk zou zijn geweest voor Norris. Na kort mokken deed de coureur uiteindelijk wat hem verteld werd.
Het moment zorgde voor woede in de racewereld, want McLaren had volgens velen helemaal niet mogen ingrijpen. Piastri zou in het vervolg gecompenseerd worden voor het moment, maar dit is nog steeds niet gebeurd.
Het raceweekend in Bakoe liet een andere Piastri zien. De coureur vond twee keer de muur tijdens dat raceweekend en ook in de races die daarop volgden wist hij geen podium meer te bereiken. De Australiër heeft nu toegegeven dat de teamorders in Monza meespeelden tijdens dat horrorweekend.
"Uiteindelijk was het een combinatie van een aantal factoren", begint Piastri over zijn drama in Azerbeidzjan bij de podcast Beyond the Grid. "De race daarvoor was natuurlijk Monza, waar ik zelf niet echt een geweldig weekend had, en dan was er natuurlijk nog wat er gebeurde met de pitstops."
"Maar ook Baku zelf was moeilijk op vrijdag. Het ging niet goed; ik reed te hard. Ik was niet zo blij met hoe ik reed en uiteindelijk probeerde ik dat op zaterdag een beetje goed te maken."
"Er waren een aantal dingen in de aanloop naar de race die misschien niet zo bevorderlijk waren, en toen gebeurden er dingen tijdens het weekend – we hadden een motorprobleem in FP1, wat de zaken een beetje in de war bracht."
"Toen reed ik niet zo goed, we reden dat weekend op C6-banden, die nu bekend staan als lastig te hanteren. Er waren gewoon veel kleine dingen die uiteindelijk bij elkaar opgeteld een groot verschil maakten."
Piastri concludeert dat hij te hard heeft gepusht op de zaterdag omdat hij zich wilde bewijzen, wat uiteindelijk weer zorgde voor een drama op de zondag. De teamorders in Monza lijken de Australiër geknakt te hebben en daarnaast heeft de coureur weinig vertrouwen in de McLaren op circuits met weinig grip.
"Ik had het gevoel dat mijn tempo op zaterdag goed was, maar ik deed net iets te veel mijn best, en uiteindelijk denk ik dat dat leidde tot de crash in de kwalificatie. De race was een combinatie van een aantal factoren, zoals verder achteraan starten en het willen goedmaken voor de dag ervoor."
"Als ik er nu op terugkijk, kan ik er niet omheen: het was het slechtste weekend dat ik ooit heb gehad in de racerij, maar waarschijnlijk ook het nuttigste."
Lees het artikel op de mobiele website