Partner Max Verstappen en Red Bull gezien als absolute favoriet voor 2026

| door R. Willems

Max Verstappen en Red Bull Racing zullen het vanaf volgend seizoen moeten doen zonder de hulp van Honda. In 2019 zijn de partijen samen gaan werken, nadat Toro Rosso [nu Racing Bulls] een jaar de Japanse motoren heeft kunnen testen, en in die periode zijn er vele successen geboekt. Maar aan de samenwerking komt eind dit seizoen officieel een einde.

Red Bull en Honda hebben in de afgelopen jaren een geweldige combinatie gevormd in de Formule 1. Samen met Max Verstappen wisten ze twee kampioenschappen voor constructeurs en vier kampioenschappen voor coureurs te winnen. Toch eindigt de samenwerking aan het einde van het 2025 F1-seizoen, omdat Honda eerder besloot om te stoppen met het F1-project.

Eind 2021 stapte Honda uit de Formule 1, waardoor Red Bull Racing de beslissing nam om zelf een krachtbron te gaan ontwikkelen. Toen die plannen eenmaal compleet uitgewerkt waren en de fabriek in aanbouw was, kreeg Honda spijt van de beslissing en wilden ze weer terugkeren. Het liefst zouden ze de samenwerking met Red Bull verder uitbouwen, maar daarvoor was het te laat, waardoor de Japanners uiteindelijk de overstap maakten naar Aston Martin, met wie ze vanaf 2026 een partnerschap zullen aangaan.

Lees ook

Honda de grote favoriet

En voor Aston Martin is dat geweldig nieuws, omdat voormalig F1-teambaas Otmar Szafnauer verwacht dat Honda vanaf 2026 de beste krachtbron zal gaan bouwen. Hoewel de kans bestaat dat ze niet direct de beste motor van het veld zullen ontwikkelen, zullen de Japanners er alles aan doen om uiteindelijk het beste product van het veld te leveren en dat gaat ze lukken ook, weet de Amerikaanse Roemeen.

In gesprek met PlanetF1 laat Szafnauer, die voorheen de leiding had over het team van Lawrence Stroll, weten dat Honda in zijn ogen de favoriet is voor het produceren van de beste krachtbron vanaf het 2026 F1-seizoen.

"Ik denk dat de dingen nu anders zijn. Ik denk dat Honda wil blijven presteren in de Formule 1. Ze hebben veel succes geboekt met Red Bull. Ze hebben wederom een titel voor coureurs gewonnen [in 2024] en Honda is, in de tijd dat ik met ze heb gewerkt, de snelste geweest om zichzelf vanuit een dal te ontwikkelen", begint Szafnauer.

"In 2000, toen ik voor het eerst met ze begon te werken bij British American Racing, hadden ze niet de lichtste of krachtigste aandrijflijn in de Formule 1. Ze waren een beetje gebrekkig toen ze met Honda begonnen. Ze kwamen een beetje tekort toen ze voor het eerst terugkwamen. [Maar] in 2004 hadden ze het hoogste vermogen en het laagste gewicht. Ze hebben er dus vier jaar over gedaan om van niet zo competitief naar de beste te gaan."

"Als ik terugkijk naar wat ze met deze regels hebben gedaan toen ze met McLaren kwamen, dan begonnen ze niet met de beste aandrijflijn en eindigden ze met de beste aandrijflijn. Ze zullen absoluut eindigen met de beste aandrijflijn. Ze werken hard. Ze hebben de middelen om het te doen, ze hebben de infrastructuur om het te doen", aldus de voormalig F1-teambaas.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen