Voor Lewis Hamilton en George Russell was de Grand Prix van Saoedi-Arabië geen prettige ervaring. Tijdens de eerste twee vrije trainingen op het Jeddah Corniche Circuit leek de W15 mee te kunnen doen om de podiumplaatsen en waren beide Mercedes-coureur tevreden over de prestaties van hun bolide. Maar hoe verder het weekend vorderde, hoe meer de lach verdween op de gezichten van de Britten.
In de race veranderde deze lach in een traan, aangezien zowel Hamilton als Russell geen antwoord hadden op de downforce die andere teams konden genereren. Vooral in de eerste sector was het verschil tussen Mercedes en de rest van het veld gigantisch. Inmiddels heeft het Duitse team de data doorgenomen en daar kwam een pijnlijke conclusie uit: de W15 van Hamilton en Russell was in de snelle bochten de aller langzaamste auto van het veld!
Door de hoge snelheidsbochten in sector 1 was zelfs de Alpine beter dan de Mercedes-auto. Volgens het Braziliaanse UOL is dat uit de data gekomen, welke is geanalyseerd door de Mercedes-ingenieurs. Julianne Cerasoli, journaliste van het platform, schrijft dat Lewis Hamilton en George Russell alleen maar konden dromen van de rondetijd die Max Verstappen reed in de kwalificatie. Waar de Nederlander vol gas door een aantal bochten in de eerste sector ging, moesten Hamilton en Russell daar flink liften.
"De auto was vooral slecht in de kwalificatie, wanneer de coureurs echt vertrouwen nodig hadden in de snelle bochten. Door deze onbalans kon Verstappen dit deel van het circuit aan het einde van de eerste sector vol gas afleggen, terwijl het Mercedes-duo slechts 60 procent van het gas gebruikte", aldus Cerasoli.
Andrew Shovlin, hoofd technicus binnen Mercedes, heeft aangegeven dat het team inderdaad problemen ondervonden heeft in de snelle bochten, waar ze ten opzichte van de topteams flink tekort komen. De Brit laat weten dat dit probleem snel aangepakt moet worden, omdat die bochten in Australië ook genoeg aanwezig zijn.
"Het belangrijkste is dat we geen grip hadden in de snelle bochten. Dat is iets waar we hard aan werken om te begrijpen, want er zijn vergelijkbare bochten in Melbourne. De balans van de auto was niet geweldig. De muren [in Jeddah. red.] zijn niet erg ver weg, dus dit zijn bochten waar de coureurs vertrouwen nodig hebben en we zagen dat de achterkant van de auto los kwam als ze probeerden te pushen", aldus Shovlin.
Lees het artikel op de mobiele website