Red Bull-ambassadeur David Coulthard is van mening dat Max Verstappen er niet op hoeft te rekenen dat hij dit seizoen met twee vingers in de neus kampioen wordt, zoals dat in 2023 wel het geval was. De andere teams zijn dit jaar zó snel ingelopen, dat Coulthard niet eens meer weet of Verstappen überhaupt de favoriet is voor de titel...
In 2021, 2022 en 2023 wist Max Verstappen het Formule 1-kampioenschap met overtuiging te winnen, waarbij hij ieder jaar dominanter werd. Vorig jaar wist hij 19 van de 23 races te winnen, waardoor hij in één klap het meest succesvolle seizoen draaide in de geschiedenis van de Formule 1 - en hij nog veel meer records verbrak. Verstappen vroeg zich al af of hij zo'n jaar zou kunnen herhalen en het antwoord is inmiddels gegeven: nee.
De andere teams zijn daarvoor te dichtbij gekomen en de Nederlander heeft de laatste races niet meer gewonnen vanwege het hebben van de beste auto, maar omdat hij simpelweg de beste en meest consistente coureur is. Volgens David Coulthard moet Verstappen nu echt werken voor zijn overwinningen, maar of dat genoeg is om de titel te winnen, daar is de Schot nog niet zo zeker van. De dertienvoudig Grand Prix-winnaar laat aan Channel 4 weten dat de rest van het jaar érg spannend gaat worden voor Verstappen, Red Bull en de fans.
"Iedereen is dichter bij Red Bull gekomen. Daarom hebben we gezien dat Checo [Pérez], die gemiddeld twee of drie tienden langzamer was dan Max, naar de achterkant van de top 10 begon te glijden. Max moet dus echt werken om die overwinningen te pakken. Dit zal blijven fluctueren, afhankelijk van of het circuit bij je auto past en of je ontwikkelingsprofiel voor je werkt gedurende de rest van het seizoen", begint Coulthard.
Hij waarschuwt Verstappen dan ook: "Ik denk niet dat het een 'slam dunk' is dat dit het wereldkampioenschap van Max Verstappen is."
Om te voorkomen dat Verstappen zijn vierde Formule 1-titel op rij misloopt, wil hij dat Red Bull Racing alle zeilen bijzet en vol in de aanval gaat. Het team moet in actie komen om de titel veilig te stellen.
"We moeten doorzetten, we moeten onderdelen sneller en beter brengen. Vorig jaar hadden we een heel dominante auto. Dat is natuurlijk helemaal weg en we moeten gewoon echt proberen om weer een stap vooruit te maken."
Lees het artikel op de mobiele website