Red Bull-kopstuk zet vraagtekens bij wederopstanding RB20

| door I. van den Berg

Red Bull-topman Paul Monaghan heeft in gesprek met Motorsport.com een boekje opengedaan over de huidige ontwikkelingsroute van Red Bull. Volgens Monaghan moet er goed worden gekeken naar welke ontwikkelingen het team wil nastreven, aangezien er in 2026 een grote verandering van de regels aan zit te komen.

Red Bull kwam samen met Ferrari het beste uit de bus in 2022. De beide teams hadden in de eerste seizoenshelft de beste auto's en lange tijd was er dan ook een gevecht tussen Max Verstappen en Charles Leclerc om de wereldtitel. Uiteindelijk was het echter Red Bull dat samen met Verstappen aan het langste eind trok en er ook met de beide wereldtitels vandoor ging.

Die goede vorm zette zich voort in 2023. Red Bull won afgelopen seizoen maar liefst 21 van de 22 races en werd daardoor al vrij vroeg in het seizoen constructeurskampioen. Verstappen werd vervolgens met nog vijf races te gaan voor de derde achtereenvolgende keer wereldkampioen.

Dominantie is weg

Ook dit seizoen begon Red Bull opnieuw aan een sterke reeks, maar sinds de Grand Prix van Miami heeft de Oostenrijkse formatie flink wat tegenstand gekregen van teams als McLaren, Ferrari en Mercedes. Uit data blijkt zelfs dat McLaren in de afgelopen vijf raceweekend over de snelste auto beschikte, zowel in de kwalificatie als in de race.

Lees ook

Wederopstanding RB20?

Voor Red Bull zaak om de dominante vorm van eerder in het seizoen terug te vinden. Volgens Monaghan kan dat echter moeilijker worden dan vooraf gedacht. Het team uit Milton Keynes moet immers ook rekening houden met de auto van aankomend seizoen en in grotere mate met de bolide van 2026.

"De regels en het budgetplafond zijn beperkend, maar we zijn potentieel een beetje aan het asymmetreren met deze regels. We moeten beslissen hoeveel we vrijmaken voor 2025 en ons dan klaarmaken voor '26. Het is een kwestie van 'kunnen we de auto van de volgende twee jaar ontwikkelen? Het is een kwestie van 'Kunnen we ze echt uitvoeren? Kunnen we ze op de wagen van '24 zetten, in '25 en nog steeds een wagen van '26 klaar krijgen?'", aldus Monaghan.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen