Red Bull Racing-meesterontwerper Adrian Newey heeft in gesprek met het Duitse medium Auto, Motor und Sport (ook wel bekend als AMuS) uitgelegd waarom zijn team de switch heeft gemaakt naar een drastisch nieuw design ten opzichte van de RB19.
Afgelopen seizoen wist het team van Red Bull Racing ervoor te zorgen dat er tijdens 21 van de 22 raceweekenden een Red Bull Racing-coureur op de bovenste trede van het podium kon staan. Ook werden er vijf Sprints gewonnen.
Slechts twee keer won er een andere rijder, namelijk Ferrari-coureur Carlos Sainz tijdens de Grand Prix van Singapore en McLaren-piloot Oscar Piastri tijdens de Sprint in Qatar.
Voor aankomend seizoen hoopt Red Bull Racing de vorm van afgelopen jaar voort te zetten. Echter, door het succes van de RB19 hebben steeds meer teams ervoor gekozen om de Red Bull Racing-route te bewandelen als het gaat om de ontwikkeling van hun auto.
Hierdoor zag Newey een mogelijk gevaar ontstaan, want als zijn team was doorgegaan met het doorontwikkelen van de RB19, dan zou de concurrentie vroeg of laat aan Red Bull Racing voorbij zijn gegaan.
"Het was voor ons duidelijk dat iedereen onze auto van vorig jaar zou gaan kopiëren. Als we dus enkel en alleen op de doorontwikkeling van de RB19 zouden hebben vertrouwd, dan zouden we kwetsbaar zijn geweest", aldus Newey in gesprek met Auto, Motor und Sport.
Naast het feit dat Red Bull Racing dus kwetsbaar was voor de concurrentie, heeft Newey ook potentie gezien in het Mercedes-achtige design van de RB20.
De Brit draait immers al meer dan drie decennia mee in de koningsklasse van de autosport en heeft dus een hoop designs zien falen, of juist zien zorgen voor wereldkampioenschappen.
Tijdens de eerste testdag werkte Max Verstappen 143 rondes af in zijn nieuwe wapenfeit voor aankomend seizoen. Alleen het team van Haas reed meer rondes, maar dat deed het team met twee coureurs. Verstappen reed daarentegen de hele dag alleen.
Lees het artikel op de mobiele website