Red Bull Racing heeft beangstigend nieuws over budgetplafond

| door R. Willems

In 2021 wist ieder team zich aan het budgetplafond te houden, behalve Red Bull Racing. De Oostenrijkse renstal ging met 400.000 dollar over de streep heen, waardoor zij een flinke boete kregen van de FIA.

Red Bull moest het bestuursorgaan een boete van 7 miljoen dollar betalen én moest tien procent van de tijd in de windtunnel inleveren. Omdat het team van Max Verstappen ook kampioen was geworden in 2022 hadden zij hoe dan ook met zeventig procent tot hun beschikking, wat na de straf werd teruggebracht naar 63 procent.

Je zou denken dat Red Bull Racing nu extra voorzichtig om zou gaan met het budgetplafond, om een ergere straf te voorkomen. Volgens veel kenners is Red Bull er 'licht' vanaf gekomen, omdat 2021 het eerste jaar was waarin het plafond gehandhaafd werd. In 2022 weten de teams dus wat ze konden verwachten. Maar Red Bull waarschuwt alvast...

Zes teams over de limiet

Volgens Christian Horner en Helmut Marko zitten er zes teams boven het limiet van het budgetplafond over 2022. Dat laten de topmannen van Red Bull weten aan Autosport.com.

"Een gevaar voor 2022 is dat we zes teams over de limiet kunnen zitten. De energieprijzen zijn omhoog geschoten en gelukkig zijn we daar tegen beschermd. Maar er is een kans dat er meerdere teams zijn die over het limiet zitten. Veel hebben dat al aangegeven tijdens een F1-commissie", aldus Horner.

Ook Helmut Marko heeft deze cijfers vernomen: "Op dit moment zijn er zes teams buiten het plafond gegaan. Inflatie is iets waar niet in deze mate rekening mee is gehouden, zeker als het aankomt op energieprijzen."

Lees ook

Red Bull niet zeker

Als Horner en Marko het hebben over zes teams die het plafond overschreden hebben, noemen ze Red Bull Racing niet expliciet. Maar uit de woorden van Horner bij Auto, Motor und Sport is op te maken dat het team uit Milton Keynes mogelijk wederom te veel heeft uitgegeven.

"Je kunt nooit honderd procent zeker zijn", reageert Horner op de vraag of Red Bull er onder zit. "Het aantal updates dat wij hebben gebracht en het aantal schade dat wij hebben gereden is een flink stuk lager dan onze concurrenten. Maar het is duidelijk dat niks zeker is tot je dat certificaat in handen hebt", aldus Horner.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen