Red Bull Racing moet op het matje komen voor incident met Lando Norris in Silverstone

| door R. Willems

Red Bull Racing en McLaren lijken elkaar even niet uit de weg te kunnen gaan op het asfalt. Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk raakten Lando Norris en Max Verstappen verwikkeld in een felle strijd om de koppositie, wat uiteindelijk leidde tot een crash. Maar ook in Groot-Brittannië heeft Norris een incident meegemaakt met een Red Bull-coureur. Dit keer met de vervanger van Sergio Pérez.

De Mexicaan moest de eerste vrije training op Circuit Silverstone uitzitten, omdat Isack Hadjar plaatsnam in zijn RB20. De jonge Fransman, momenteel tweede in het Formule 2-kampioenschap, wordt door Helmut Marko gezien als één van de grootste talenten in het juniorenteam van Red Bull, waardoor hij in Engeland een uur de tijd kreeg om zichzelf te bewijzen bij het team.

In eerste instantie leek dat allemaal goed te gaan, maar aan het einde van de sessie maakte Hadjar een bijna zeer ernstig incident mee. Hij reed ontzettend langzaam op de racelijn bij het uitkomen van bocht één, waar coureurs vol gas doorheen jagen. McLaren-coureur Lando Norris kwam hard aanzetten en moest vol op de rem om niet in de achterkant van Hadjar te botsen. Norris blokkeerde alle banden, moest het gras op en spinde bijna. De Brit deed direct zijn handen omhoog, uit ongeloof en woede na deze actie van de Franse jongeling.

Lees ook

Red Bull moet zich melden bij stewards

De FIA besloot het incident van Hadjar en Norris direct te onderzoeken en inmiddels heeft de wedstrijdleiding bekend gemaakt dat zowel Hadjar als een vertegenwoordiger van het team zich zal moeten melden bij de stewards. Daar moeten zij uitleg gaan geven over het incident. Aangezien het bijna fout afliep zullen de stewards waarschijnlijk streng op gaan treden tegen de coureur en het team.

Inmiddels heeft Helmut Marko al laten weten dat Red Bull in zijn ogen niks verkeerd heeft gedaan en de schuld volledig bij Hadjar lag. De F2-coureur is namelijk op tijd gewaarschuwd door zijn engineer, maar reageerde niet op die informatie.

"Hij kreeg de informatie. Ik weet niet precies wat daar gebeurde. Het was in ieder geval niet fraai", zei Marko na VT1 in Silverstone. "Maar afgezien daarvan voldeed hij aan het programma. Hij had veel aerodynamische tests, dus het ging niet zozeer om de rondetijd."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen