'Red Bull Racing woedend op FIA: maanden aan werk en budget weggegooid'

| door R. Willems

De FIA heeft duidelijk gemaakt dat ze de flexibele voorvleugels tóch strenger gaan controleren in 2025. Afgelopen seizoen was er veel ophef over de voorvleugels die te ver doorbogen, waar vooral McLaren en Mercedes voordeel mee leken te behalen, maar de FIA gaf toen aan dat in hun ogen allemaal geoorloofd was.

Hoewel het regelboek duidelijk maakt dat de voor- en achtervleugels niet te ver door mogen buigen, was dat bij McLaren duidelijk wél het geval. Meerdere keren hebben Red Bull Racing en Ferrari geklaagd bij de FIA, maar telkens kregen zij nul op rekest, aangezien het bestuursorgaan van mening was dan de doorbuig-test streng genoeg was en er dus geen verandering nodig was.

Hierdoor kon McLaren het gehele seizoen gebruik maken van de flexibele voorvleugel en besloot Ferrari - nadat alle teams in september groen licht hadden gekregen van de FIA - ook een nieuwe vleugel te ontwikkelen, welke vanaf de Grand Prix van de Verenigde Staten op de auto van Charles Leclerc en Carlos Sainz zat. Hierdoor hadden alle topteams een flexibele vleugel, behalve Red Bull Racing.

Red Bull ontwikkelt vleugel voor RB21

Bij Red Bull was men vooral bezig om de RB20 van Max Verstappen op het rechte pad te krijgen, nadat er eerder een probleem met de correlatie gevonden werd door Max Verstappen. Hierdoor besloot het Oostenrijkse team hun tijd en geld te stoppen in het oplossen van dit probleem en daarmee de ontwikkeling van de flexibele voorvleugel op te schuiven naar 2025. Dit omdat de FIA ze immers goedkeuring had gegeven voor het volgende seizoen.

Red Bull heeft inmiddels een flexibele vleugel gecreëerd, maar kreeg nu ineens te horen dat de FIA vanaf 2025 tóch strenger gaat controleren op het doorbuigen van deze vleugels. Dat betekent dat Red Bull voor niks veel tijd en geld heeft geïnvesteerd in het ontwikkelen van deze vleugel, terwijl ze er in 2024 geen enkel voordeel van hebben kunnen ondervinden. En dat maakt het Oostenrijkse team nogal kwaad.

Lees ook

Red Bull kwaad op FIA

Volgens het zéér betrouwbare Italiaanse AutoRacer heeft McLaren de FIA aangestuurd om de vleugels strenger te gaan controleren vanaf 2025. Het team wat als eerste met een flexibele vleugel op de proppen kwam, wil nu waarschijnlijk voorkomen dat andere teams hun kunstje kunnen verbeteren. En de FIA heeft geluisterd naar McLaren, aangezien ze vanaf de Grand Prix van Spanje een nieuwe test uit zullen gaan voeren, waardoor de vleugels vanaf die race minder door mogen buigen dan nu het geval is.

Het team van Max Verstappen is daar woedend om. Nog geen halfjaar nadat zij te horen kregen dat ze hun geld en tijd mochten gaan investeren in het ontwikkelen van een flexibele voorvleugel, krijgen ze uit het niets te horen dat het tóch niet toegestaan zal zijn. Dit is echter te laat en Red Bull heeft al een deel van het budgetplafond geïnvesteerd in deze ontwikkeling, waardoor ze minder te besteden hebben in de rest van het seizoen ten opzichte van onder andere McLaren, Ferrari en Mercedes.

AutoRacer meldt daarnaast dat teams als Red Bull, die nu dus een nieuw type voorvleugel hebben gecreëerd, om de problemen van de RB20 op te lossen voor de 2025-auto, opnieuw moeten beginnen. Dit omdat de voorvleugel impact heeft op de rest van de aerodynamica van de auto, aangezien de auto daar voor het eerst door de lucht snijdt. Een groot nadeel dus voor het team van Verstappen...

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen