Volgens het Italiaanse AutoRacer gaat de FIA alsnog een stokje steken voor het trucje dat vooral McLaren heeft gebruikt in het 2024 Formule 1-seizoen. Naast het feit dat het team uit Woking de achtervleugel heeft moeten aanpassen, nadat bleek dat zij een 'mini-DRS' hadden gecreëerd, zal de FIA nu ook gaan kijken hoe ver de voorvleugel doorbuigt.
Red Bull Racing en Ferrari hebben in 2024 meerdere keren aangegeven dat vooral McLaren en Mercedes een voorvleugel gebruikten die te ver doorboog, waarmee ze voordeel haalden uit een trucje die volgens de regelgeving eigenlijk illegaal zou moeten zijn. Echter bleef de FIA er met haar handen vanaf, waardoor steeds meer teams met een buigende voorvleugel op de proppen kwamen. Echter lijkt daar nu een einde aan gemaakt te worden, zo weet het doorgaans zéér betrouwbare AutoRacer.
Voordeel voor McLaren
Lando Norris en Oscar Piastri hebben door dit foefje een flink voordeel weten te behalen in het 2024 F1-seizoen. Op hoge snelheid boog de voorvleugel naar achteren, waarmee het voor minder luchtweerstand zorgde op de rechte stukken, maar in de bochten kwam de vleugel weer verder omhoog te staan, waardoor de coureurs meer downforce hadden. Volgens de regels is dit niet toegestaan, maar volgens de tests van de FIA werd de voorvleugel van McLaren legaal verklaard.
Daar gaat in 2025 verandering in komen. Hoewel de FIA in eerste instantie duidelijk maakte dat ze geen maatregelen zouden nemen tegen dit trucje, komt dat er tóch! Het bestuursorgaan zou inmiddels al een voorstel hebben gestuurd naar de teams, waarin duidelijk wordt dat ze strenger gaan controleren op het doorbuiten van de voorvleugels. Ook de achtervleugels zouden later in het seizoen wellicht strenger gecontroleerd gaan worden.
Lees ook
Formule 1 maakt nieuwe samenwerking bekend en voert grote verandering door aan Grand Prix van Australië
Jos Verstappen zag relatie met zoon Max veranderen: 'Dat is eigenlijk mijn leven'
Nog even wachten
Echter zullen Red Bull Racing en Ferrari niet direct hun zin krijgen. Het zal namelijk nog even duren voor een dergelijke nieuwe manier van testen is geïntegreerd door de FIA. Volgens het Italiaanse medium kan het nog zo'n drie tot zes maanden duren voor de tests daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden. Tot die tijd kan McLaren de doorbuigende voorvleugel blijven gebruiken.
AutoRacer meldt overigens dat McLaren één van de teams zou zijn dat voorstander zou zijn van de nieuwe maatregel. Juist de kleinere teams zouden hiermee benadeeld worden, aangezien zij vroeg in het seizoen het budget in de 2026-auto zullen willen steken en niet een nieuw type voorvleugel zullen willen introduceren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties