Red Bull stipt de punten aan waarin ze tekort komen ten opzichte van de concurrenten

| door R. Willems

Er is dit seizoen al veel gezegd en geschreven over de RB20. De auto van Max Verstappen was aan het begin van het jaar onverslaanbaar, behalve als hij een race niet uit kon rijden, zoals tijdens de Grand Prix van Australië. Maar inmiddels is dat plaatje 180 graden gedraaid. Het is nu Red Bull Racing dat een achterstand heeft op de concurrentie, waarbij vooral McLaren en Mercedes een grote stap hebben gemaakt.

Aan het begin van het jaar leek een vierde wereldtitel voor Max Verstappen een zekerheid te worden, maar inmiddels is de Nederlander niet zeker meer dat hij ook daadwerkelijk het kampioenschap gaat winnen. Ook Red Bull-adviseur Helmut Marko ziet dat de problemen groot zijn, waarbij de andere teams grote stappen hebben gezet, terwijl Red Bull een beetje is blijven hangen.

Hierdoor is de RB20 niet langer meer de dominante auto van het veld. In tegendeel, in Groot-Brittannië leek de auto van Max Verstappen op sommige momenten zelfs langzamer dan de Mercedes, de McLaren én de Ferrari. Vooral het feit dat de andere teams ineens zo sterk zijn geworden, is voor Red Bull erg lastig. Een duidelijk beeld van het veld is er namelijk niet meer.

"Dingen veranderen voortdurend. De ene keer zijn het Ferrari's, dan zijn het McLarens en dan zijn het Mercedessen, dus het is altijd iets anders en dat is een uitdaging voor ons", begint Marko bij GrandPrix247.

Lees ook

Tekortkomingen 

Over de achterstand van Red Bull op de concurrenten heeft Marko een duidelijke theorie. De motor is goed genoeg, maar op het gebied van het chassis is er nog een hoop vooruitgang te boeken. Hier heeft Red Bull de grootste achterstand op de concurrenten: "Ik denk dat het motorisch gezien tussen Ferrari, Mercedes en Honda gaat. Maar dat is niet de gamechanger. Het lijkt erop dat de Ferrari de snelste motor heeft, maar dat is niet genoeg. Het ligt aan het chassis. Het duurt ons te lang om de juiste afstelling te vinden."

Echter is niet alleen de afstelling een probleem voor Red Bull. Ook het feit dat de RB20 anders reageert op bepaalde bandencompounds zorgt voor verwarring bij het team. Waar bijvoorbeeld de McLaren MCL38 op iedere band snel is, is dat bij Red Bull héél anders...

"We zijn ook niet snel met elk type band. In Silverstone op zondag hadden we moeite met de medium band, en heel veel moeite met de snelste band. Het belangrijkste is om de banden in het juiste venster te krijgen."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen