Eerder dit jaar maakte Toto Wolff zich niet populair bij Red Bull Racing. De Mercedes-baas liet weten dat hij het gevoel had dat Max Verstappen zo veel sneller was dan Sergio Pérez, doordat zijn team de auto volledig om hem heen bouwt. Hiermee speelde Wolff in op een veelgebruikte claim uit Mexico.
Fans van Sergio Pérez hebben het er al twee jaar over: Pérez kan niet tegen Verstappen strijden, omdat ze geen gelijke auto hebben. Volgens de Mexicanen krijgt Checo niet hetzelfde materiaal als zijn teamgenoot, waardoor het gat tussen de twee zo groot is. Onder andere de schoonzoon van de hoofdsponsor van Pérez heeft deze claim geopperd op social media.
"Ik twijfel er niet aan dat Max Verstappen de beste coureur op de grid is, maar om meer dan 20 seconden op Checo uit te lopen op de tweede plaats, terwijl Checo zijn voorsprong op Charles Leclerc op de derde plaats vergrootte, komt omdat zijn auto veel sneller moet zijn dan de anderen. Zoveel verschil kan de coureur alleen niet maken. Hoe dan ook, geweldige race, mijn Checo."
Omdat deze opmerkingen meer en meer circuleren op social media, wordt deze claim steeds vaker gebruikt om het verschil tussen Verstappen en Pérez te verklaren. Maar volgens Jake Dennis, testcoureur van Red Bull Racing, is daar niks van waar.
De Brit mocht tijdens de eerste vrije training in Abu Dhabi plaatsnemen in de RB19 van Max Verstappen en kon daar direct uit opmaken dat de Red Bull gewoon een goede auto is, die niet is afgesteld op de wensen van Max. Dat voelde Dennis aan alles.
"Vandaag sprong ik gewoon in de auto en normaliter rijd ik natuurlijk geen F1-auto's. Ik doe normaal heel veel werk in de simulator, maar als je in deze auto stapt, voelt het gewoon heel natuurlijk. Ik ben het er niet mee eens dat mensen zeggen: 'Oh, de auto is ontworpen voor Max en dat soort dingen'. Ik ben vandaag in die auto gesprongen en die voelde precies zoals een raceauto zou moeten voelen", begint Dennis.
"De auto deed wat ik wilde. Ik denk dat veel mensen nu tot de conclusie moeten komen dat deze auto puur voor Max is gemaakt, dat is echt niet het geval. Elk team bouwt een auto die zo snel mogelijk is en de coureur moet zich daaraan aanpassen. Dat hebben Red Bull en Max tot in de perfectie gedaan."
Lees het artikel op de mobiele website