Red Bull-topman komt met duidelijk bericht over nieuwe auto van Max Verstappen

| door I. van den Berg

Red Bull-topman Pierre Waché heeft in een exclusief interview met het Britse medium PlanetF1 laten weten hoe de ontwikkeling van de nieuwe auto van Max Verstappen en Liam Lawson, de RB21, is verlopen tijdens de winterstop. Volgens de Franse engineer is er een hoop veranderd aan de wagen, ook al lijkt dat op het eerste gezicht niet het geval te zijn.

Het team van Red Bull begon afgelopen seizoen enorm sterk, maar kreeg naarmate het jaar vorderde te maken met stevige concurrentie van teams als McLaren, Ferrari en in mindere mate Mercedes. Ook hielp het niet mee dat de RB21 steeds moeilijker te besturen werd en aanvankelijk enkel Verstappen daarmee overweg kon.

Toenmalig Red Bull-coureur Sergio Pérez ondervond namelijk flink wat moeilijkheden met de RB20 en dat zorgde er uiteindelijk voor dat Red Bull het constructeurskampioenschap aan zich voorbij moest laten gaan en genoegen moest nemen met een schamele derde plaats.

Lees ook

Waché doet onthulling over ontwikkeling van RB21

Het doel voor aankomend seizoen is om zowel het rijders- als het constructeurskampioenschap mee naar Milton Keynes te nemen. Om dat te bewerkstelligen, heeft Red Bull in de wintermaanden grote veranderingen doorgevoerd aan de RB20. Volgens Waché zijn namelijk "alle concepten van de auto opnieuw geëvalueerd". Echter, de RB21 lijkt in veel opzichten op de RB20.

"We hebben alle concepten van de auto opnieuw geëvalueerd. We hebben de meeste dingen aangepast die misschien niet zo zichtbaar zijn als bij de oudere auto - de concepten zijn over het algemeen hetzelfde gebleven - maar onder en in de auto is er veel veranderd op het gebied van koeling, ophanging, aero-pakket, alles is veranderd om de eigenschappen te krijgen die we mooi vinden", begon de Fransman.

"De algehele vorm van de auto en het koetswerk, dat is wat je voornamelijk zult zien, zijn vergelijkbaar, maar niet omdat het concept... Ik zou zeggen dat we opnieuw hebben geëvalueerd en we denken dat dit het beste compromis was voor wat we zochten", aldus Waché in gesprek met PlanetF1.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen