Volgens Motorsport-Magazin zouden er enkele teambazen hun twijfels hebben uitgesproken over de huidige samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri. Door de introductie van enkele 'Red Bull-onderdelen' klom AlphaTauri namelijk flink in de constructeursranglijst.
In 2022 eindigde AlphaTauri als negende in het constructeurskampioenschap. Door onder andere die negende stek was het team van AlphaTauri eerder een last dan een voordeel voor Red Bull, van wie het team op papier is. Er werden daarom enkele grote wijzigingen doorgevoerd voor afgelopen seizoen. Zo werd Franz Tost vervangen als teambaas en werd er een nieuwe technische man aangetrokken.
Dit seizoen ging het beter voor AlphaTauri. Lange tijd stond het team laatste in de stand om het constructeurskampioenschap, maar tijdens een laatste sprint richting de eindstreep wist het team uit Faenze op te klimmen naar de achtste stek. Een plek beter dus dan in 2022 en goed nieuws voor de Red Bull-top, maar vanuit de concurrerende Formule 1-teams is er grote twijfel ontstaan over de reden achter AlphaTauri's verbetering.
Richting het einde van het seizoen bracht AlphaTauri namelijk enkele grote pakketten aan updates mee en gelijk daarna waren er flink verbeterde prestaties te zien. Opmerkelijk was dat de updates verdacht veel weghadden van enkele karakteristieken van de RB19, een van de meest dominante auto's uit de geschiedenis van de Formule 1.
Op het eerste ogenblik is daar niets mis mee. Teams mogen onderling namelijk onderdelen uitwisselen, zogenaamde Transferable Components (TRC's). Onder deze onderdelen vallen onder meer de versnellingsbak en achterwielophanging. Het is bekend dat dat laatste onderdeel inderdaad is overgenomen door AlphaTauri.
Volgens het Italiaanse Fomu1a.uno zou de (Red Bull-)achterwielophanging van AlphaTauri er zelfs voor hebben gezorgd dat de snelheid van de AT04 drastisch toenam in de resterende races van afgelopen seizoen. Voorlopig heeft AlphaTauri niets verkeerd gedaan, maar dat er vraagtekens zijn ontstaan vanuit de concurrerende teams over het samenwerkingsverband met Red Bull, toont aan dat er vanaf 2024 flink meer toezicht zal zijn op de overdracht van onderdelen tussen teams onderling.
Lees het artikel op de mobiele website