De huidige technische reglementen van de Formule 1 zullen tot het 2026-seizoen niet veranderen. Met andere woorden: de komende twee seizoenen liggen de huidige regels vast en zal de FIA geen wijzigingen doorvoeren om bijvoorbeeld het creëren van 'dirty air' aan te pakken.
In 2022 werd de Formule 1 opgeschrikt met drastisch nieuwe regels. Het 'flat floor'-concept, waarbij downforce met name wordt gegenereerd door de voor- en achtervleugel, veranderde namelijk naar het 'ground effect'-concept.
Daarbij halen Formule 1-auto's het merendeel van de downforce uit de vloer van de auto. Door middel van Venturi-kanalen worden de auto's namelijk naar de grond gezogen waardoor er neerwaartse durk (downforce) wordt gegenereerd.
Reden voor wijziging
De FIA voerde de regelwijziging door om coureurs in staat te stellen om elkaar beter te volgen door bochtige combinaties van een circuit. Bij de ground effect-auto's is er namelijk een stuk minder dirty air dan bij de voorgaande generatie Formule 1-auto's.
In de Formule 1 proberen teams echter steeds mazen in de wet te vinden waardoor ze net dat ene kleine voordeel hebben ten opzichte van de concurrentie. Daarbij hoort ook de creatie van dirty air zodat het voor achterliggers moeilijker wordt om een auto voorbij te steken.
Uitgesteld
Er werd door de FIA gedacht aan een regelwijziging om het creëren van dirty air tegen te gaan voor het 2025-seizoen, maar de autosportbond ziet daar nu toch van af. In plaats daarvan zullen dergelijke wijzigingen worden opgenomen in de technische reglementen die vanaf 2026 zullen gelden. Dan zullen de auto's namelijk opnieuw flink anders zijn, zowel op motorisch als op aerodynamisch vlak.
Lees ook
Sergio Pérez loopt gevaar voor schorsing in 2024, Max Verstappen voorlopig veilig
'Littekens' na Abu Dhabi 2021 helen niet bij Toto Wolff: 'Gewoon een idioot...'
Winnaars en verliezers
Voor teams die het goed voor elkaar hebben, denk aan teams als Red Bull en McLaren bijvoorbeeld, komt het uitblijven van deze regelwijziging goed uit. Zij hoeven hun huidige (in het geval van Red Bull) winnende concept namelijk niet aan te passen. Voor teams die achterliggen op de kop van het veld is het uitblijven van FIA-ingrijpen echter een minder positief iets. Zij moeten immers (nog) harder aan de slag om de kop van het veld bij te halen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties